Pokud má být nějaké sportovní auto považováno za „klasiku“, není povolanějšího než Porsche 911. Jeho silueta ani základní tvary se za 49 let nezměnily. Teoreticky ne zrovna optimální koncepce s těžkým motorem vzadu a pohonem zadních kol, která se jevila jako přežitá již v osmdesátých letech, funguje díky neustálému zlepšování a schopnostem německých inženýrů dodnes.
Nyní je tu nová verze. Podle Porsche jde o teprve třetí zcela nově zkonstruovanou generaci po téměř půlstoletí od představení té první v roce 1963. Změnilo se mnohé. Téměř devadesát procent dílů má být nových či přepracovaných a většina auta je z lehkého hliníku, díky čemuž je lehčí než předchůdce. Nová 911 o se pár centimetrů prodloužila, ale také je nižší a hlavně – stále zůstává kompaktní. Své typické rysy si zachovala.
Porsche 911Rozměry 4491x1808x1295 mm |
Hodně se změnilo i uvnitř. Díky rozvoru náprav prodlouženému o 10 centimetrů je tu více místa. Stále však platí, že na zadní sedačky 911 se vejdou jen větší děti, které nemáte rádi. O to tu ale nejde, Porsche 911 je auto pro řidiče. Za jeho volant se vejde snad kdokoliv, výhled má skvělý a leccos se tu změnilo. Spousta tlačítek dá vzpomenout na čtyřdveřovou Panameru, středová konzola připomene supersport Carrera GT. Pět kulatých „budíků“ zůstalo – stejně jako perfektní kvalita. Důležitější však je, že jste tu hned jako doma.
Usednete do sedačky, která vás obejme jako šitá na míru, a otočíte klíčkem tradičně nalevo od volantu. Probudíte plochý šestiválec, v případě silnější Carrery S o objemu 3,8 litru a s výkonem 400 koní při 7400 otáčkách. Motor miluje vysoké otáčky – pojedete rychle už jen kvůli jeho zvuku.
Ale nejen kvůli němu... Nová 911 se v mnohém změnila. Má elektrický posilovač řízení a v nízkých rychlostech poněkud odtažité řízení. Jenže pak přitlačíte – a 911 ukáže, co v ní je. Čím jedete rychleji, tím je lepší. A nejen řízením. Nejspíš asi až podle tachometru zjistíte, o kolik se zlepšily její schopnosti.
Příď už netrpí lehkostí, celé auto je stabilnější. Podvozek se sveřepě vyrovná i s hodně rozbitou silnicí a celé auto vám odpustí mnohem více chyb, ať už má chytré příplatkové stabilizátory nebo ne. Můžete s ním přeletět hrbol na horizontu zatáčky, a místo aby vás nechalo řešit náhlý přetáčivý smyk, silnice se udrží. Nakonec zjistíte, že jste rychlejší než v předchozí generaci a méně se bojíte.
To auto je prostě schopnější, čert vem elektrický posilovač. Verdikt se hledá těžko.
„Devětset jedenáctka“ ztratila leccos ze své komunikativnosti, ale podle všech měřítek jde o lepší auto. Nehledě na všemožné vyspělé systémy, které vám nabídne. A dvouspojková převodovka PDK je prostě bryskní, téměř stejně rychlá jako ty ve Ferrari. Už to vypovídá o schopnostech nové 911. Je jiná než ty starší. A je nejschopnější.