Reklamní slogany dokážou napáchat víc škody než užitku. Ty aktuální se snaží z Volva S60 udělat drsné, skoro sportovní auto. Jenže auta švédské značky taková nikdy nebyla, zájem přitahovala jinými kvalitami. Velmi rychlá ale občas být dokážou.
To je i případ nové nejsilnější verze S60 T6. Dostala přeplňovaný řadový šestiválec s výkonem 304 koní a masivním točivým momentem 440 Nm od 2100 otáček, jímž překonává všechny přímé konkurenty. Je to znát – pružný motor dokáže zatlačit posádku do sedaček bez ohledu na to, kde se pohybuje ručička otáčkoměru a většinou i tachometru.
Volvo S60Rozměry 4628x1865x1479 mm |
Nejlépe ovšem funguje ve středních otáčkách; ve vysokých nemá takovou špičku ani o moc zajímavější zvuk, který ovšem zůstává příjemně utlumený. Volva mají být především bezpečná a s tak silným motorem se snadno vyhnete kritickým situacím. Prostě jen šlápnete na plyn a nebezpečné situaci ujedete. Daní za to je spotřeba přes 12 litrů, pod 10 se dostanete jen při velmi rozvážné jízdě. S tím se ale počítá. Akci nezkazí ani šestistupňová automatická převodovka, hladká, a když je potřeba i rychlá. "Ostrá" auta však nabízejí i klasický manuál, vyhledávaný náročnějšími řidiči – S60 jej v nabídce nemá.
Aby S60 T6 dokázala všechnu tu sílu přenést na silnici, má pohon všech kol s čtvrtou generací mezinápravové spojky Haldex. Je tak rychlý, že změny v rozdělení síly na nápravy v praxi nepocítíte.
V zatáčkách nejrychlejší Volvo výborně sedí a skoro se nenaklání, přitom zůstává pohodlné – u auta na rychlé cestování důležitá vlastnost. Na dálnici dokáže udržovat velmi vysoké rychlosti v tichu a bezpečí.
Horší je, když se snažíte v duchu reklamního sloganu o ostrou jízdu na rozbité silnici. Podvozek při jízdě přes nerovnosti najednou nepřirozeně ztuhne, auto se klepe a ztratí svoji poddajnost. Což je zvláštní, dříve zkoušená naftová verze zvládala nerovnosti výborně. Možná by to vylepšil příplatkový adaptivní podvozek. O zbytku přilnavosti S60 T6 navíc nic nezjistíte ani z řízení, které namísto toho, aby ožilo, jen přituhne. Takzvaně "ostrá" auta by právě v tomto momentu měla ožívat.
Tohle Volvo má ale jiné přednosti. Například – stejně jako celé auto – luxusní, ale nijak přehnaně zdobný interiér, ve kterém si každý najde optimální pozici za volantem. Vzadu už tolik místa není, zato sedačky jsou perfektní.
Potěší spousta různých bezpečnostních systémů, například do rychlosti 30 km/h umí samo zastavit při blížící se kolizi a rozezná chodce vcházejícího mu do cesty.
Volvo S60 T6 je slušná alternativa pro ty, kteří nechtějí jezdit okázalými konkurenty. Ale není tím, zač ho značka vydává, zato s ní spojené tradiční hodnoty naplňuje výtečně.