Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Nové otázky v testech autoškoláků se zaměřují na bezpečný odstup

Ilustrační snímek foto: Martin Stolař, MAFRA

Ministerstvo dopravy a Asociace autoškol představuje sadu dalších nových otázek pro testy v autoškolách, se kterými se žadatelé o řidičské oprávnění setkají od druhé poloviny letošního roku. Mimo jiné se tentokráte zaměřují na téma bezpečné vzdálenosti mezi auty, specifik podzimního cestování, defenzivní jízdy či návratu do škol.
  15:36

Ministerstvo dopravy ve spolupráci s asociací autoškol představuje nové sady otázek se čtvrtletním odstupem.

Nosnými tématy jsou bezpečná vzdálenost (pravidlo dvou sekund a jak ho aplikovat) a věnování se řízení (upozornění na činnosti, které odvádějí pozornost řidiče). Nové otázky budou nasazené do ostrých testů 23. října.

Jiří Novotný z Asociace autoškol ČR vysvětluje, že nové otázky vycházejí ze zásad bezpečné jízdy. „Jak určit optimální bezpečnou vzdálenost za vpředu jedoucím vozidlem?“ zní nejdůležitější testová otázka, se kterou mají podle Novotného řidiči na silnicích v reálné praxi velký problém.

Jedna z otázek upozorňuje na specifikum podzimního provozu, ve kterém se na silnicích objevuje zemědělská technika. V testech se tak nově může objevit otázka na správné používání sady handsfree při řízení. Kvůli začátku školního roku se budou některé otázky věnovat i zranitelných účastníkům provozu, jako jsou děti, nebo specifických situacím v provozu.

Čtvrtou sadu pro další období představuje Asociace autoškol nyní, je v ní třicet nových statických otázek plus jedenáct dynamických.

Nové otázky u zkoušek autoškol, které jsou nasazovány do testů v posledním roce, jsou pro studenty mírně obtížnější než staré otázky. Studenti u nich vykazují chybovost kolem 12 procent, což je asi o tři procentní body více než u starých testových otázek.

Fungování nových otázek v praxi si zatím ministerstvo pochvaluje. Garant programu nových otázek autoškol za ministerstvo dopravy Milan Janda řekl, že resort od nových otázek nechtěl, aby byly příliš složité, ale zároveň aby se lišily od dosavadních otázek. Mírně vyšší chybovost u nových sad tyto cíle podle něj prokazuje.

Milan Janda prozradil, že nejčastěji špatně zodpovězenou dynamickou otázkou byla ta zaměřená na předjíždění motocyklistů. „Z 1208 na ní odpovědělo správně 616 žadatelů. To znamená úspěšnost 51 procent,“ cituje ze statistiky. Téměř stoprocentní úspěšnost byla naopak u otázky týkající se předvídání rizik.

Nejčastěji špatně zodpovězenou statickou otázkou (55 procent úspěšnost) byla ta týkající se dávání přednosti v jízdě. „Žadatelé chybují při určování nadřazenosti dopravního značení (svislá dopravní značka vs. světelný signál),“ upozorňuje Milan Janda. Podle zástupce ministerstva dopravy to má být podnět pro autoškoly, aby se zaměřili na problematiku křižovatek řízených světelnými signály. Často také adepti chybovali u otázky, která vychází z podnětu zkušebních komisařů, a týká se vnímání dopravního značení v provozu.

První sada nové generace otázek pro autoškoly byla představena přibližně před rokem. Celkem dosud přibylo 100 statických otázek a ve druhé a třetí sadě se přidaly také dynamické otázky (videa, animace), kterých přibylo devět. Celkem je nyní v testech 130 nových otázek a 20 dynamických otázek postavených na videu, nebo animaci.

Do roku 2023 by se Asociace autoškol a ministerstvo dopravy chtěly dostat na cílové množství 1 400 otázek, nyní jich je asi 900. Každý žadatel v současnosti u zkoušky řeší 25 příkladů.

Resort dopravy bude sady otázek rozšiřovat i dál, v minulosti avizoval jejich zařazování každého zhruba čtvrt roku. Do budoucna počítá například s novými formami otázek, na které by byl omezený čas nebo by se k nim už po zadání odpovědi nebylo možné vracet. Otázky se budou zaměřovat také na specifické situace, například denní dobu, počasí, hustotu provozu a další.

Chystá se nová autoškola

Ministerstvo dopravy uvažuje dlouhodobě o změně legislativy, která by upravila podoby zkoušky v autoškolách, zahrnula nová témata, změnila i počet otázek.

Při inovacích v autoškolství se ministerstvo dopravy inspiruje v zahraničí, spolupracuje s univerzitami a specializovanými institucemi. Změna by podle něj mohla nastat v horizontu tří až čtyř let a má podporu odborné veřejnosti.

Experti už dlouho volají po změně. Zatímco v šedesátých a sedmdesátých letech byly československé autoškoly na absolutní světové špičce a zahraniční instruktoři mohli jen závidět, v devadesátých letech se začala situace obracet a nyní uchazeči o řidičský průkaz pracují při zkouškách s dvacet let starými standardizovanými otázkami, které se dají naučit a již příliš nereflektují aktuální dopravní situaci na silnicích

Modernizace vzdělávání řidičů a podoby autoškol označil v lednu ministr dopravy Martin Kupka za jeden ze svých hlavních úkolů.

V Česku skládá zkoušky k řidičským oprávněním zhruba 120 000 žadatelů ročně.

Teoretické zkoušky žadatelů o řidičská oprávnění probíhají na počítačích v 206 obcích s rozšířenou působností po celé republice. Testy skládají žadatelé online v systému ministerstva dopravy. Každý žadatel jimi musí projít a musí je úspěšně absolvovat, aby mohl pokračovat v praktické části zkoušky, v jízdách.

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč