Benzina v současné době disponuje 338 stanicemi, MOL jich má 315 a OMV 217. Sedm desítek z nich, tedy bezmála třetina, má od příštího roku posílit Benzinu. Zbytek si rakouská společnost v Česku ponechá. Informaci získaly LN od několika na sobě nezávislých zdrojů.
Majitel Benziny vydělal přes 5 miliard. Lidé kupovali víc paliva |
„Unipetrol má o akvizici eminentní zájem, je velmi pravděpodobné, že k dohodě někdy po Novém roce dojde,“ uvedl jeden z odborníků, kteří mají o vyjednávání podrobné zprávy, ale chtěl zůstat v anonymitě.
Je evidentní, že koupě významnějšího počtu pump v Česku je pro holding ovládaný polským koncernem PKN Orlen nezbytná. Unipetrol v roce 2013 zveřejnil střednědobou strategii, podle které – mimo jiné – dosáhne v roce 2017 tržní podíl Benziny na celkovém maloobchodním prodeji paliv v Česku dvaceti procent. Z tehdejších necelých patnácti.
Zvyšování výkonu nestačí
Podíl roste jen pomalu, po desetinách procenta. Dnes společnost uvádí, že dosahuje 15,3 procenta. Pro porovnání – MOL aktuálně uvádí, že má na prodaném objemu v Česku 15 procent.
OMV se propadla o dvě třetiny. Zisky utíná padající cena ropy |
Zvyšování výkonu samotných pump ke splnění cíle nestačí. Na přímý dotaz k chystanému nákupu 70 pump od OMV mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda říká: „Jak jsme již dříve uvedli, jsme připraveni diskutovat o jakékoli nabídce akvizice, která by nám mohla pomoci zvýšit podíl na českém maloobchodním trhu, za předpokladu, že cena aktiv bude přiměřená a přinese přidanou hodnotu pro naše akcionáře.“ Podle některých hlasů však nenáleží zmíněných 70 čerpacích stanic OMV k tomu nejlepšímu, co rakouská společnost u nás vlastní. I když síť OMV v Česku jako celek patří jinak z hlediska objemu prodeje k nejvýkonnějším.
„Pokud OMV u nás chce zůstat a prodává jen třetinu pump, dá se očekávat, že se nezbaví těch nejlepších,“ komentuje chystanou akvizici Ivan Indráček, šéf Unie nezávislých petrolejářů. „A pak je otázka, kdo bude případně ten šťastný další kupec, pokud by se v OMV nakonec rozhodli z českého trhu odejít a prodat i zbylé dvě třetiny pump,“ naráží Indráček na hypotetickou možnost, že by zbylé stanice OMV jednou třeba koupil konkurent Benziny – MOL.
Draví Maďaři
Maďarský koncern si počíná dravě a netají se plánem stát se v Česku jedničkou. I když zde nemá vlastní rafinerii, je ta jeho v bratislavském Slovnaftu propojena s českými regiony podzemními produktovody firmy Čepro, stejně jako české rafinerie v Kralupech a Litvínově. Unipetrol využívá pro své pumpy celou kapacitu obou z nich a prodej paliv v síti Benziny narůstá. Podle některých odhadů ale nemusí ke splnění cíle 20 procent trhu do konce roku 2017 koupě 70 pump OMV stačit.