Čtvrtek 12. prosince 2024, svátek má Simona
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Berou knedlíky i elektroniku. Podvodníci nastrčí kamion a mizí s nákladem

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Jde o tak raketový nárůst, že ministerstvo vnitra hovoří o fenoménu současné doby, policie jen za loňský rok uvádí škody přes sto milionů. O co jde? Dokonale organizované skupiny lupičů po celé Evropě nastrčí kamion a ukradnou převážené zboží. Berou vše, od knedlíků až po sofistikovanou elektroniku.

Policie je na ně navíc krátká, protože operují po celé Evropě. Speditérům a dopravcům tak nezbývá, než bojovat proti nim na vlastní pěst.

Spediční firma Luboše Mervarta loni potřebovala převést náklad plastového nábytku za 300 tisíc korun, na což si najala dopravce. "Na naši nabídku reagoval nějaký Slovák, poslal doklady, my jsme přepravu objednali, kamion přijel na nakládku, jenže nikam nedojel," popisuje podnikatel trpkou zkušenost. A zdaleka není jediný. "Ten samý kamion ukradl týden předtím jiné firmě náklad kotlů za milion," řekl Mervart serveru Lidovky.cz a přihodil další případ, kdy jeho společnosti falešný maďarský dopravce ukradl náklad mraženého masa z Itálie.

ČTĚTE TAKÉ:

Popsané krádeže ilustrují nový fenomén, který se v Česku a v celé Evropě v poslední době nebývale rozmohl, dokonce tak, že ho ve zprávě o vnitřní bezpečnosti zmiňuje ministerstvo vnitra. "Jedná se o velmi dobře organizovanou skupinu pachatelů, kteří podvodným způsobem vylákají náklad, který následně nedodají do místa určení," popisuje dokument jeden z nejpalčivějších druhů trestné činnosti současnosti. 

A Mervart přidává i detaily. "Ukradnou identitu existujícího dopravce, pomocí složitých mechanismů si najmou jeho kamion nebo použijí například třikrát přeprodaný polský tahač, jehož majitelkou je osmnáctiletá Slovenka, používají řidiče na jednu akci, kteří nic netuší," vykresluje typický postup.  

Zloději kamionů

  • za rok 2012 policie eviduje cca 100 případů
  • v předchozích dvou letech to bylo 40 případů
  • jen loni v Česku pachatelé ukradli zboží za 100 milionů korun
  • pachatelé pocházejí nejčastěji z bývalých států SSSR (2%), Polska (20%), Maďarska (18%) a Slovenska (60%)
  • kradou vše od dětských plen, přes měděné ingoty až po elektroniku

Zdroj: Policie ČR 

Raketový nárůst podvodných dopravců potvrzuje i policie. "V letech 2010 až 2011 jsme zaznamenali 40 případů, loni už jich bylo 100," informovala server Lidovky.cz mluvčí policejního prezidia Zuzana Součková. Podvodníci podle ní nejčastěji pocházejí ze Slovenska, Maďarska, Polska a zemí bývalého Sovětského svazu, loni podle odhadů ukradli zboží v hodnotě přes 100 milionů korun.  

Ztratil se i kamion s knedlíky

Škoda na jednu krádež může sahat od desítek tisíc až k desítkám milionů korun. "Berou všechno, loni v prosinci se ztratil i kamion s knedlíky. Mizí ale i měděné ingoty nebo elektronika, a tam už může jít škoda do desítek milionů korun. Náklad nejdříve ukradnou a potom přemýšlí, co s ním," popisuje Mervart praktiky lupičů. Krádež drahého zboží přitom může ohrozit samotnou existenci firmy, protože pojišťovny velmi často speditérům škodu neuhradí. "Sami jsme se potáceli v základech, takže vím, o čem mluvím," říká k tomu Mervart.  

Pojišťovny se sice snaží upravovat pojistné smlouvy, aby nemusely platit, to má paradoxně dobrý účinek. "Tlak pojišťoven je dobrý, že spediční firmy se snaží přijímat opatření, protože riziko, že pojišťovna jim škodu nenahradí, je veliké," vysvětluje Mervart.

Svaz spedice a logistiky tak loni vytáhl do boje proti podvodníkům a vytvořil skupinu Podvody v dopravě, kterou Mervart vede. "Dáváme dohromady speditéry, pojišťovny, policii a pravidelně se scházíme a snažíme se problém řešit. Třeba ministerstvo dopravy ale nereaguje na pozvánky, na skupiny nechodí," popisuje podnikatel.

Kradou po celé Evropě

Kromě perfektní organizace podvodných skupin obranu stěžuje i fakt, že problém přesahuje české hranice. "Spedice je činnost celoevropská, bohužel mezinárodní spolupráce i přes úsilí české policie neexistuje," upozorňuje Mervart. Příliš vstříc speditérům nevyházejí ani české úřady. "Jediná možnost, která by pomohla zamezit podvodům, by bylo používání dopravních prostředků registrovaných v České republice, abychom mohli ověřovat SPZ. Dnes máme pouze strašně chybovou databázi kanceláře pojistitelů, za níž údajně nikdo nenese odpovědnost," stěžuje si.

Firmy se tak prozatím musí spolehnout samy na sebe. "Jsme prakticky detektivové, zpracovali jsme několik kroků, které riziko minimalizují: ověřování dokumentů, kontaktů, křížové ověřování, pevné linky, mobily, webové stránky," přibližuje Mervart. A první úspěch v boji proti krádežím zboží z kamionů se zřejmě dostavil. "Odhadujeme, že na území Česka se loni ztrácel jeden kamion týdně, letos se frekvence zdá být poloviční. Možná zafungovala bezpečnostní opatření," doufá podnikatel. Příznivý trend potvrzuje i policie. "Za rok 2013 došlo k mírnému poklesu," potvrzuje mluvčí Součková.

Autor: