Volit v reklamě historická témata bývá zrádné, protože potenciální zadavatel reklamy si může proti sobě postavit ty spotřebitele, jejichž náhled na události se liší od jeho pojetí. Polské a litevské značky se však určité míry nadsázky očividně neobávají.
Bitva u Grunwaldu, v níž se v červenci roku 1410 střetl rytířský řád bratří německého špitálního domu Panny Marie v Jeruzalémě, známý jako Teutonští rytíři, Řád německých rytířů anebo jednoduše jako křižáci, se spojenými polsko-litevskými vojsky, se tak stala inspirací hned pro několik reklam.
Poláci si v reklamním spotu piva Lecha připomněli památnou scénu, v níž velmistr německého řádu Ulrich von Jungingen posílá polskému králi dva meče jako výzvu k bitvě.
Vlastní bitva pak posloužila jako hlavní děj reklamy litevské vodky Lithuanian vodka.
Jakkoli je historické téma (byť brané s nadsázkou) pro každou reklamu ošidné, jeho předností je skutečnost, že hodně působí na city a oslovuje skrytou lidskou potřebu hrdinských mýtů. "Žijeme v době, která klade velký důraz na individuální, racionální, svébytné rozhodování. Dětským pohádkám nebo hrdinským mýtům našich předků se často smějeme. Můžeme to ale brát i naopak: Bajajové našich předků žijí v nás, milujeme je, stylizujeme se do nich a chováme se podle nich," říká například ekonom Tomáš Sedláček.