Po kritizovaném Antonínu Prachařovi (ANO) bude resort dopravy řídit uznávaný manažer, jehož jmenování však provází velký rozpor. O Prachařově rezignaci VÍCE ZDE.
KDO JE DAN ŤOK
Je mu 55 let a pochází z Uherského Hradiště, je vystudovaný stavební a dopravní inženýr Působil v První brněnské strojírně, byl generálním ředitelem společnosti ABB Energetické systémy, vedl českou a slovenskou pobočku koncernu Alstom, působil také v KKCG Industry miliardáře Karla Komárka V čele Skansky nahradil od února 2008 jejího dlouholetého šéfa Zdeňka Burdu Ťok také v minulosti vystoupil proti údajným machinacím kolem zadávání stavebních zakázek. Letos v červenci byl zvolen prezidentem Americké obchodní komory v ČR, předtím v komoře vedl mj. platformu pro transparentní veřejné zakázky. Ve středu Ťok předal vedení Skansky finančnímu řediteli firmy Patriku Cholevovi |
Na jednu stranu stojí Dan Ťok v nepopiratelném střetu zájmů – Skanska staví třeba metro v Praze či vlakové koleje do Opatovic. Zároveň ho ale odborníci, politici i podnikatelé vnímají jako schopného člověka, který vymanil Skansku z kartelových dohod stavebních firem – i za cenu významného poklesu tržeb.
Pětapadesátiletý manažer se dokonce v boji proti korupci aktivně angažuje. Mimo jiné vedl platformu pro transparentní veřejné zakázky. Jaké jsou názory na jeho nominaci?
Petr Moos, dopravní expert ČVUT
Pana ředitele Ťoka dobře znám jako vynikajícího manažera velké stavební firmy. Jde o významnou osobnost. Ale zmíněný konflikt zájmů je velmi závažnou okolností.
Radim Jančura, ředitel Student Agency
Je výborné, že je Dan Ťok ve střetu zájmů. Díky tomu, že to víme, budou jeho kroky mnohem víc vidět. A nevěřím tomu, že by dělal víc pro Skansku nebo jiné stavební firmy. Navíc je to člověk, který přinesl novou Skansku, firma před čtyřmi pěti lety odešla z kartelu stavebních firem, čímž přišla o značnou část tržeb.
Jan Birke, odborný mluvčí ČSSD pro dopravu
Vzhledem k dosavadnímu působení v čele velké stavební firmy bude Ťok ve střetu zájmů, který bude zátěží pro vládu. Jsem přesvědčen, že hnutí ANO mohlo najít celou řadu jiných kvalitních odborníků jak ve svém středu, tak mezi nezávislými osobnostmi, u kterých neexistuje tak jednoznačný střet zájmů,
Jaroslav Ďuriš, generální ředitel pražského dopravního podniku
Pana Ťoka osobně znám, považuji ho za velmi dobrého manažera a má předpoklady být i dobrým ministrem. Pokud vím, je zaměstnancem firmy, nikoliv vlastník, tak střet zájmů nevidím.
Petr Šlegr, expert Centra pro efektivní dopravu
Ve stavebnictví je pan Ťok vnímán jako ten, kdo Skansku vyvedl mimo kartelové dohody a snažil se o zlepšení prostředí státních zakázek. Proto podle mě opakování „příběhu Viamont“ nehrozí. Navíc zakázky jsou dnes pod větším dohledem, včetně médií, a poškozené firmy se nebojí obrátit na antimonopolní úřad. Přál bych si, aby nový ministr dopravy konečně začal připravovat potřebné kvalitní projekty.
ZAKÁZKY SKANSKYSpolečnost Skanska je letos v Česku lídrem veřejných stavebních zakázek Za prvních devět měsíců vyhrála 69 tendrů s celkovou hodnotou 4,85 miliardy korun. Nyní spolu s dalšími firmami dokončuje například stavbu pátého úseku metra A mezi stanicí Dejvická do Motola. Skanska staví také druhou kolej na trati mezi Stéblovou a Opatovicemi ve východních Čechách za 770 milionů korun. Firma si potrpí na dobrou pověst, nicméně i ji provází velké nepříjemnosti. Například v roce 2010 se jeden z jejích manažerů podle policie dopustil korupce v souvislosti s výstavbou hotelu a domů v Praze Letos v únoru pak Skanska přišla na to, že několik z jejích manažerů si uměle vylepšovali čísla své divize. Přitom firma byla za rok 2013 v těžké ztrátě. Tito zaměstnanci ve firmě skončili. |