Sobota 14. prosince 2024, svátek má Lýdie
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

'Bylo to jako dejá vu socialistických zájezdů do NDR. Se špatným koncem'

Ekonomika

  7:00
"Při návratu ze 'zájezdu' nejprve vypadla z autobusu na zem pozvracená seniorka a poté vystoupilo několik dalších bledých důchodců s 'nákupy'. Déja vu předvánočních socialistických zájezdů do NDR. Tím však podobnost s nákupy v NDR končí." Server Lidovky.cz vám přináší poslední díl seriálu o zkušenostech lidí, kteří navštívili předváděcí prodejní akce. Přečíst si můžete také reakci jedné z firem, která podobné akce již dlouhá léta pořádá.
Autobus (ilustrační foto).

Autobus (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Příběhy uveřejňujeme v původním znění, některé jsme zkrátili a upravili.

Příběh první: 'Z prodejců si střílím'

S předváděcími akcemi mám pár neblahých zkušeností. První velká akce, které jsem se zúčastnila, byla před cca deseti lety. Svezli nás autobusy na místo určení, do zapadlé vesnice (název si nepamatuji), kde byl starý dobrý komunistický kulturák. Protože jsem osoba s vyhraněnými názory a nenechávám si je pro sebe, tak jsem na akci škodila, jak jsem mohla.

'Lehnete si na matraci za 15 tisíc a upraví se vám tlak'

Rozčílilo mě tvrzení prodejce, že když si lehnete na matraci za 15 tisíc, tak se vám upraví tlak. Vybral si z publika člověka, který měl potíže s tlakem, a naměřil mu hodnoty ohrožující život. Když jsem jsem do toho hlasitě vstoupila, že má okamžitě volat záchranku, tak mi lehce vynadal, že mám počkat na účinky matrace. Kouzelná matrace během pětiminutového poležení vybraného klienta snížila tlak na normální hodnotu. V podstatě jsem se výborně bavila, ale moje kamarádky, se kterými jsem jela na společný výlet, si přece jenom něco nakoupily. Krémy, aviváže... Samozřejmě předražené. Marně jsem je odrazovala.

'Jste první, koho se jim nepodařilo vyštípat,' tvrdil číšník

Měla jsem chuť na cigaretu a kafe a všimla si, že vzadu je salonek, odkud vychází číšník. Už jsem věděla, že nesmím během akce před kulturák, jelikož jsme byli nevybíravě zahnáni zpátky. Tak jsem se vydala do salonku. Objednala kafe a zapálila si. Během chvilky tam byl jeden z 'naháněčů' a že se mám okamžitě vrátit zpět. Jen jsem mu řekla, že až dokouřím a dopiju kafe, tak přijdu. A nastal nátlak. Už jsem byla naštvaná, tak jsem na něj zařvala, ať si mě tam odnese. Mám hodně přes sto kilo, podíval se na mě a vycouval. Číšník mi složil poklonu: 'Madam, jste první, koho se jim nepodařilo vyštípat.'

PRVNÍ A DRUHÝ DÍL SERIÁLU SI PŘEČTĚTE ZDE:

Oběd jsme ani nejedli, byl odporný. Protože jsem ale tehdy četla shodou okolností jeden článek o praktikách prodejců, tak jsme měli  jídlo a pití s sebou. Ve finále mě trošinku honil kuchař z místní restaurace. Jsem totiž nejen hubatá, ale i trochu vulgární.Tedy tam, kde je to potřeba. Po obědě jsme vycházeli houfně ze sálu a já se přitočila k výdejnímu okénku a líbezným hlasem jsem se zeptala, kdože to vařil. 'Já,' řekl neskutečně umaštěný chlap.Tak jsem mu řekla, že dědeček by mu na to řekl 'do ruk nas*** a 14 dní k vodě nepustit'.

Před rokem jsem byla na akci, kde jsem jakoby vyhrála cenu. Týkala se toho, že nebudu platit za nesmyslný zahřívací přístroj na klouby 35 tisíc, ale jen asi 15. Když jsem odolávala,tak si na mě pozvali šéfovou.V tomto případě tam byly klientky převážně ženy, takže jsem se nebála jim pokládat protiotázky, navíc to bylo v místě mého bydliště. Na rozdíl od ostatních, kteří si většinou nakoupili, jsem nátlak vydržela, ale jak jsem později zjistila, moje 80letá sousedka ne. Bohužel se mi k tomu přiznala pozdě a nedalo se už nic vyreklamovat. Povedlo se mi ji ale zastrašit natolik, že přestala reagovat na lidi, co nás lapají otázkami, jak se nám daří a co chceme udělat pro svoje zdraví.

'Kurz finanční gramotnosti by měl být povinný pro celý národ'

Moje dobrá kamarádka si nakoupila naprosto zbytečné zboží. K dnešnímu dni dluží různým institucím skoro 100 tisíc, které těžko splácí. Já jsem absolvovala kurz finanční gramotnosti, který zcela výjimečně probíhal na úřadu práce. Měl by být povinný pro celý národ.

ROZHOVOR S AUTORKOU DOKUMENTU 'ŠMEJDI' SI MŮŽETE PŘEČÍST ZDE:

Vymývání mozků podle mě funguje na celém světě bohužel naprosto stejně. Ani já, která se pokládám za odolnou, se přistihnu, že mě ta mašinérie reklam nenápadně pohlcuje.
Snažím se neustále svým známým i kamarádům otevírat oči. Ale je to marný boj, pokud zákony dovolují okrádání lidí. A pokud budou lidi zaslepení vidinou výhodných nákupů.
Zuzana Bokrošová

Příběh druhý: Prodejci zvedali seniory fyzicky ze židlí

'Máme malý důchod, nic nepotřebujeme, nic tam nekoupíme, nejsme hloupí.' Tak moji rodiče penzijního věku k prodejním akcím celá léta přistupovali. Vždyť jim jde přece 'o výlet'. Ovšem domácnost se jim nenápadně začala zaplňovat 'fantastickými zdravotními' matracemi, vysavačem s 'mimořádnými čistícími schopnostmi', 'zázračným úsporným' indukčním vařičem, 'zdravými' pánvemi, horkovzdušnými troubami atd. Jako fascinováni odmítali argumentaci svých blízkých, že výrobky srovnatelných parametrů je možno koupit v běžných obchodech za třetinovou, čtvrtinovou či ještě nižší cenu. Své jinak rozumné rodiče jsem nepoznávala.

Občerstvení se záměrně nepodávalo

Vypravila jsem se 'v utajení' na jednu z prodejních akcí. Nutno uznat, že vše - scénář, režie i účinkující v celém tom představení - šlapalo profesionálně v naprosté souhře a s jasným cílem: prodat. Občerstvení se v tomto případě záměrně nepodávalo - lidé byli po čtyřech hodinách ve strnulé poloze seďmo na tvrdé židli dehydrovaní a více poddajní. Za jakýkoli nesouhlas či pochybnost byl příslušný občan veřejně před ostatními zpranýřován jak prodejcem, tak 'náhodným' dalším účastníkem prodejní seance. Doslova fyzicky zvedali ve finále prodejní akce prodejci jednotlivce ze židlí a vodili je ke svému stolku, kde pro ně měli připraveny účtenky za platbu v hotovosti nebo smlouvy, které mohou 'kdykoli do dvou týdnů bez jakékoli sankce vypovědět'.  A pozor! 'Úžasné ceny jsou nabízeny jen dnes a jen prvním třem kupujícím!" hlásili. 

CO SI O PRAKTIKÁCH PRODEJCŮ MYSLÍ PSYCHOLOŽKA?

Když koupili první tři zblblí občané, udělali po krátké poradě prodejci naprostou, ale naprostou výjimku: úžasné ceny ponechali i dalším třem kupujícím, když už jsme se tam vespolek tak dobrá parta sešli. A pak dalším třem, a dalším... Lidé jim za to pokaždé bouřlivě zatleskali! Do náruče prodejci lidem mačkali zabalené deky, k nim spousty předmětů 'zdarma' a na závěr je pomazali mastí s tajnou přírodní recepturou, co zahojí každou ranku. A lidé po tomto něžném fyzickém kontaktu s prodejcem s nepřítomným úsměvem v tváři platili či podepisovali smlouvy na částky v násobcích výše jejich penze. Obtíženi balíky s nepotřebnými drahými cajky vyčerpáni z vedra a nedostatku tekutin opouštěli zákazníci sál a měli v obličeji výraz dervišů v tranzu.

Tečku za výlety a nákupy s agenturami pořádajícími prodejní akce nám kromě tatínkovy prostaty (výlety jsou autobusové...) pomohlo udělat několik pěkných příhod:

Příhoda první: Tatínek si při 'přednášce' vytáhl noviny

Přednášející mladík tatínka nejprve zkoušel z dosud probraného (kolika lidem naše deky už přinesly radost? kde všude se prodávají? atd.), poté na něj před sálem plným tatínkových vrstevníků křičel a doslova jej 'vyštěkal' ze sálu do předsálí, kde mu sprostě spílal a spílal. Naštěstí měl při sobě táta Nitroglycerin, tak si ho zobnul, další infarkt nedostal a domů došel po svých.

Příhoda druhá: Reklamace porouchaného vysavače

Zkraťme to: pro seniora v podstatě nemožné vyřídit. Ve firmě, která vysavač prodala, se rodiče dlouho dovolali nejvýš na telefonní záznamník. Když se konečně dovolali na zákaznickou linku, dozvěděli se, že vysavač musí dovézt do sídla firmy osobně, když jej osobně přebrali a náhradní díl si pak také - jindy - osobně vyzvednout ('nejsme žádnej zásilkovej vobchod').

Příhoda třetí a nejlepší: Zájezd se zabijačkovými hody (jídlo i nápoje v ceně zájezdu) s firmou Beck International

Při návratu z pozvraceného autobusu nejprve vypadla na zem pozvracená seniorka a poté vystoupilo několik dalších bledých seniorů s 'nákupy'. Déjà vu předvánočních socialistických zájezdů do NDR. Tím však podobnost s nákupy v NDR končí. Alkoholem oslabení senioři a mezi nimi moje maminka za sebou táhli z drátků sestavené vozíčky (považte, tyto byly zdarma!), nad sebou nesli rozvrklaná paraplata (také zdarma) a na těch vozíčcích pod těmi paraplátky měli bednu s naprosto nejúžasnějším masážním křeslem (to už NE zdarma). Vystoupivše z busu, kde vládla pozitivní týmová seniorská nálada 'to jsme dobře nakoupili' přiživovaná požitým alkoholem, počali si být pod širým nebem noví majitelé masážních křesel nejistí, zda křeslo za cca 20 tisíc korun je to, co opravdu vzhledem ke svým příjmům nejvíce potřebují. Mé mamince stačilo 500 metrů chůze v dešti, aby začala plakat, že to vlastně vůbec nechtěla.

SEZNAM FIREM, KTERÉ PODVÁDÍ SENIORY:

Za šest hodin na jedné židli masážní křeslo na splátky

Účastníci zájezdu byli drženi od rána až do pozdního odpoledne v sále venkovské hospody. Přes šest hodin na jedné židli. Bát se lidé odešli - také kam a co kdyby jim autobus mezitím odjel? Maminka 'podepsala' až ve tři odpoledne, vydržela prý dlouho. 'Za odměnu' dostala křeslo na splátky. Celková cena se po naší kalkulaci vzhledem ke stanovené výši úroků (ve smlouvě uvedeno pod textem minipísmenky) vyšplhala ke čtyřiceti tisícům korun. Nastalo martyrium, kdy jsme se snažili firmu kontaktovat (téměř týden jsme se nedovolali) a dohodnout zrušení podepsané smlouvy. Podařilo se - za cenu osobní cesty s křeslem z Kladna do Mělníka, jeho odtažením po schodech k nerudné úřednici, která s námi sepsala zrušení smlouvy o koupi a o úvěru. Maminku to stálo pár stovek za sjednání a zrušení úvěru apod., mě benzin a mazání na záda (tahat masážní křeslo po schodech nedoporučuji).

UKÁZKU Z PŘIPRAVOVANÉHO DOKUMENTU 'ŠMEJDI' MŮŽETE ZHLÉDNOUT ZDE:

Přesto jsem společnosti Beck International vděčna. Díky akci 'masážní křeslo na splátky' konečně i moji důvěřiví rodiče definitivně pochopili, že pod slupkou 'značky' a usměvavým mladým mužem v padnoucím obleku se může skrývat naprostá lumpárna a již několik let se v jejich domácnosti nové předměty se zázračnými schopnostmi za naprosto neuvěřitelné a nemravné ceny neobjevují. Možná také proto, že většinu svých finančních rezerv již agresivním prodejcům zázraků odevzdali.

'Úžasné dárky' pro blízké nabízejí i seniorům v LDN

Bojím se jen, co dalšího na mnohdy bezbranné a důvěřivé seniory vymyslí nějaký vykuk, který je bude chtít připravit o jejich úspory či příjmy na živobytí. Existují prý již i takové skupiny, které 'prodávají úžasné dárky pro blízké' (předražené hrnce, pánve, nože atd. - starý známý sortiment) i v léčebnách dlouhodobě nemocných...

 Marie Vítková

Reakce firmy Beck Czech (v původním znění bez úprav)

Jakožto jednatel společnosti Beck Czech, s.r.o. reaguji na Váš email. Naše společnost Beck funguje na českém trhu již od roku 1995 pod názvem Beck international. V loňském roce byla přejmenována na firmu Beck Czech,s.r.o. z jediného důvodu, že se osamostatnila od zahraničních partnerů a je to zcela ryze česká firma, ale za posledních 12 let nezměnila sídlo firmy, které se nachází na Mělníku, ulice Blatecká. Firma Beck byla jedna z úplně prvních společností, která již před 17 lety v době, kdy v ČR ještě nebyli žádné supermarkety tak ona už v té době začala představovat zboží dovezené z Německa.

Největší problém v této branži nejsou nekalé úmysly společnosti někoho oklamat, kdyby toto bylo naším pravidlem nejsem si sám jist, jestli by jsme v dnešní době měli 400.000 stálých zákazníku kteří někteří s námi jezdí 2x ročně na zájezdy, někteří jezdí i pravidelně každý týden. Položte si sami otázku jestli by jsme tak dlouho fungovali a měli tolik stálých klientů, kdybychom dělali praktiky o kterých se píše. Největší problém byli dealeři, kteří pracovali u naší firmy (nebily to zaměstnanci, ale OSVČ) a začali dělat různé praktiky na naše klienty. Jakmile mi zjistíme, že nějaký dealer začne provádět to co není v kodexu naší firmy, okamžitě za to dostává tvrdé pokuty. Když kodex poruší 3x okamžitě s ním končíme spolupráci, protože o takové lidi nestojíme, aby nám kazili jméno společnosti.

Takovýto vyhození dealeři si následně zakládají své vlastní společnosti, kde slibují lidem na pozvánkách 10 druhů dárků, a posléze lidé neobdrží nic z toho co bylo slíbeno.( u naší společnosti, to co slíbíme lidem na pozvánce to vždy také dodržíme. To si můžete sami ověřit.)Jsou na lidi sprostý, zamykají je na sále, vnucují lidem pod nátlakem zboží, u kterého neřeší žádné reklamace, protože po jednom roce působení přejmenují jméno své společnosti a začnou znovu podnikat pod jiným jménem, aby jejich klienti nemohli zboží vrátit nebo reklamovat. Tohle jsme se také dozvěděli od našich stálých klientů, kteří navštívili zájezd u konkurenčních firem. 

U naší společnosti co se týká vrácení zboží, nebo reklamace nikdy u firmy nebyl problém, dokonce když se našim klientům pokazí náš výrobek a přijedou k nám na firmu nečekají na zákonnou lhůtu 30 dni na reklamaci, ale odjíždí domu okamžitě s vyměněným výrobkem, kvůli spokojenosti zákazníka.

Naše firma věřím, že do budoucna zůstane jediná na českém trhu , která bude pro lidi pořádat tyto jednodenní zájezdy, protože jako společník a jednatel společnosti stojím za tím co píšeme na našich pozvánkách. ´´NEJSME JAKO OSTATNÍ, CO SLÍBÍME, TO VŽDY SPLNÍME. ´´ Problém médii je v tom, že na naší společnost se nedívají jako na společnost BECK CZECH ale jako na společnost, která dělá předváděcí akce a je tím pádem stejná jako všechny ostatní.

Samozřejmě názor na naší společnost  nechám na Vás, protože stejně Vy si do Vašeho pořadu dáte to, co Vám se hodí, ale byl bych velice nerad, aby jste zbytečně poškozovali jméno naší společnosti.

Jiří Himl, jednatel společnosti Beck Czech s. r. o.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!