Sobota 22. června 2024, svátek má Pavla
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čechům kuřecí dál chutná

Ekonomika

  8:37
PRAHA - Dovezené kuřecí maso vytlačuje z trhu česká kuřata, jinak se prodej kuřecího nemění, hlásí prodejci. To je podle nich jediná reakce na hrozbu ptačí chřipky. A v souvislosti s možným výskytem úplně prvního případu u nás bude tento trend pokračovat, míní obchodníci.

Ministr Jan Mládek

„Češi se stále řídí cenou a dovezená kuřata z Itálie nebo Polska se zde prodávají hluboko pod cenou, které čeští obchodníci nemohou konkurovat,“ uvedla Jana Kindlová ze společnosti Agropol Group, která do tuzemských obchodů prodává výrobky pod značkou Vodňanské kuře.

Důvod, proč se dovezené maso prodává tak levně, je jasný. „Třeba v Itálii poklesl z důvodu obav ptačí chřipky prodej kuřecího masa o 50 procent, takže jedinou možností, jak ho prodat, byl vývoz do zemí, kde půjde na odbyt,“ vysvětlila Kindlová.

Podobně se vyjadřuje také generální ředitel drůbežářské firmy Xaverov Zdeněk Štěpánek. „Konkurence zahraničního kuřecího se ale týká spíše než čerstvého masa mražených výrobků,“ poznamenal Štěpánek. Podle něj ale v souvislosti s možným výskytem ptačí chřipky poprvé v Čechách změna v prodeji kuřecího nehrozí.

„Veřejnost je dostatečně informovaná, takže i kdyby testy výskyt ptačí chřipky potvrdily, nic se nezmění,“ myslí si Štěpánek z Xaverova. Také podle obchodních řetězců lidé nakupují ve stejném množství jako dříve. Někde dokonce prodej mírně stoupl.

„Březnová čísla potvrdila nejen to, že kuře je stále naší nejprodávanější položkou, ale také rostoucí tendence prodeje kuřecího masa,“ uvedla za řetězec obchodů Tesco Jana Matoušková. Obdobně mluví také Jana Havlíčková za obchody Carrefour. „Porovnáme-li letošní rok se stejným obdobím loňska, pak je prodej kuřecího naprosto stejný,“ sdělila Havlíčková. Prodej kuřecího masa podpořil také ministr zemědělství Jan Mládek, když začátkem března uspořádal pro české novináře snídani, na které se servírovala kuřecí stehna (viz foto).

Podpoře prodeje se daleko dříve než Mládek začali věnovat také sami zpracovatelé a chovatelé. Ve snaze udržet si odbyt ujišťují veřejnost o bezpečnosti domácího drůbežího, které je podle nich pod velmi důslednou kontrolou. Řada z nich tak na obalu zdůrazňuje, že jde o český produkt.

Na pomoc evropskému drůbežářství, které na rozdíl od toho českého postiženo odbytovou krizí kvůli ptačí chřipce opravdu je, hodlá ze svého rozpočtu přispět také Evropská unie.

Podle statistik se spotřeba drůbežího masa v České republice pohybuje okolo pětadvaceti kilogramů na osobu ročně. To je přitom nad průměrem spotřeby celé Evropské unie. Asi jedenadvacet kilogramů připadá na kuřecí, 1,9 kilogramu představuje spotřeba krůtího masa a zbytek se týká kachního a husího masa.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!