Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Češi by raději místo poplatků více reklamy

Média

  15:34aktualizováno  20:21
PRAHA - Většina Čechů souhlasí se zrušením koncesionářských poplatků za televizní a rozhlasové vysílání a nevadilo by jim, kdyby kvůli tomu bylo ve veřejnoprávních médiích vysíláno více reklamy.
Sledování televize (ilustrační foto)

Sledování televize (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Vyplývá to z průzkumu, který pro společnost CI Consult & Research provedla agentura Ipsos Tambor. Sněmovna by v měla začít projednávat návrh novely zákona o České televizi, podle kterého by z televizních kanálů ČT1 a ČT24 měla zmizet reklama a vysílat by ji měly jen ČT2 a sportovní ČT4.

VÍCE O RUŠENÍ REKLAM

Celkem 81 procent Čechů podle průzkumu souhlasí se zrušením televizního a rozhlasového poplatku, 45 procent lidí se k názoru na zrušení poplatků kloní velmi silně. Naopak pouze čtyři procenta Čechů odmítají zrušení těchto poplatků za veřejnoprávní média. "I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel," stojí ve zprávě CI Consult & Research. Na druhou stranu přibližně 19 procent osob by na tuto výměnu koncesionářských poplatků za reklamu nepřistoupilo.

Sněmovna zřejmě reklamu zruší

Upravená novela, s níž v úterý sněmovna souhlasila ve druhém čtení, počítá s tím, že na ČT1, případně ČT24, by se reklama mohla objevit jen v rámci vysílání kulturní či sportovní akce, pokud by to byla nezbytná podmínka k získání práv pro její odvysílání. Obchodní sdělení by se neměla objevovat ani na internetových stránkách veřejnoprávní televize a ČT by nesměla vůbec vysílat teleshopping.

Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má zůstat na dosavadních 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 budou určeny fondu kultury, jehož činnost by měly oživit. Výnosy z reklamy na sportovním programu ČT4 má televize použít na výrobu a vysílání sportovních pořadů.

Ceny by diktovala Nova a Prima
"Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií," komentovala společnost CI Consult & Research výsledky průzkumu.

Zachování reklamy ve vysílání veřejnoprávní televize podporuje České sdružení pro značkové výrobky, mezi jehož členy patří významní zadavatelé reklamy. "Pokud by nabídka ČT z trhu televizní reklamy definitivně zmizela, tak by televize Nova a Prima získaly přibližně 95 procent reklamního trhu a mohly by neomezeně diktovat zadavatelům reklamy své podmínky, včetně těch cenových," sdělil výkonný ředitel tohoto sdružení Jan Levora.

Ani přechod na digitální vysílání totiž podle Levory v Česku výrazně nezvýšil počet televizních stanic. "Přes pokles sledovanosti a podílu na sledovanosti je pozice dvou celoplošných komerčních stanic dokonce ještě silnější než v období před zahájením změn v limitech pro vysílání reklamy v ČT," upozornil Levora. Na tuzemském trhu by podle něj měla být zachována alternativa k této dvojici komerčních televizních stanic.

Také podle České televize povede úplné zrušení reklamy na ČT k "monopolizaci reklamního trhu". Rozhodnutí je ovšem na politicích, doplnila veřejnoprávní televize. Před rušením reklamy na ČT už dříve varovali rovněž zástupci mediálních agentur, které pro televize prodávají jejich reklamní prostor. Pro částečné zachování reklamy na ČT2 a ČT4 se vyslovila televize Nova.

Podpora kinematografie
Limit pro množství reklamy na ČT2 a ČT4 má podle doporučení sněmovního volebního výboru zůstat jako dosud 0,5 procenta denního vysílacího času. Výnosy z reklamy na ČT2 mají putovat do Státního fondu kultury ČR, výnosy z reklamy na ČT4 by měla Česká televize používat "na výrobu a vysílání pořadů se sportovní tematikou".

Novela zákona o České televizi původně předpokládala, že reklama bude v ČT zachována i po skončení procesu digitalizace. Počátkem letošního února poslanci rozhodli o odkladu projednávání této předlohy, aby měl ministr kultury Jiří Besser (za TOP 09) čas vyjednat s komerčními televizními stanicemi výši jejich příspěvku na financování české filmové tvorby.

Podle návrhu doporučeného sněmovním volebním výborem by měly do Státního fondu pro podporu a rozvoj české kinematografie napříště místo ČT přispívat komerční televize dvěma procenty svých ročních čistých výnosů z reklamy. V současnosti do něj posílá ČT z reklamy 150 milionů korun ročně.

Vysílání reklamy v ČT mělo původně zcela skončit letos 11. listopadu. Tento den zákon určil jako datum završení televizní digitalizace. Právě na ni šla část výnosů z reklamy v České televizi. V týž den má podle dřívějších plánů nastat také liberalizace trhu; vysílací licence tak už budou nárokové, vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě, o licencích nebude rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) jako dosud.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!