Přitom jen na největší povodňovou sbírku, kterou pořádá organizace Člověk v tísni, připadá z tohoto počtu zhruba 560 tisíc DMS, které vynesly přes 15,2 milionu korun, Druhé povodňové DMS provozuje Adra.
"Nejvíce DMS nám přišlo 29. června, přes 26 tisíc. V současnosti už jsou to jen tisíce. Na lidi zabírají reportáže ve zprávách. Vidí, že se tam skutečně něco děje a když tam běží DMS, tak si to spojí, a pošlou ji," řekla LN Tereza Zedková z humanitární organizace Adra.
Pouze v menší míře využívá pro povodňové konto dárcovské SMS Charita ČR. "Na povodně jde čtvrtina výnosu Velké velehradské charitativní sbírky, která probíhala také přes dárcovské SMS," řekl Jan Oulík z tiskového oddělení Charity ČR.
Z každé dárcovské SMS dostane příjemce 27 korun a zbylé tři koruny jdou na náklady, které se dělí mezi mobilní operátory, provozovatele a zajištění administrativy.
"Celé to probíhá na nekomerční bázi. Tři koruny jsou minimální částka k zajištění provozu, abychom nebyli závislí na dotacích," řekla Klára Šplíchalová z Fóra dárců, které projekt DMS od roku 2004 v Česku zastřešuje.
Mobilní operátoři o tom, že by se vzdali svého podílu na nákladech ve prospěch postižených povodněmi, neuvažují. "Ty tři koruny jsou dlouhodobě nastavené na všechny projekty a vzdát se podílu na nákladech u části z nich by bylo velice složité. Pomáháme jinak. Uspořádali jsme sbírku mezi zaměstnanci. Plánujeme, že ještě pošleme větší částku přímo z rozpočtu Nadace Vodafone," sdělil LN Čepický.
Sbírku mezi zaměstnanci uspořádala i Telefónica O2. Za pět dnů od vyhlášení přispělo 909 zaměstnanců společnosti částkou 460 tisíc korun. O2 tuto částku dorovnalo na 1 milion korun a daruje ji společnosti Člověk v tísni. T-Mobile zatím o způsobu pomoci přemýšlí. "Zatím jsme se ještě nerozhodli. Vše je teprve v úvahách," řekla mluvčí firmy Jitka Pajurková.
Peníze a pomoc nepřicházejí do postižených oblastí jen přes velké organizace. Lidé nabízejí pomoc i přímo.
"Volají nám lidé s celé republiky. Nedá se říci, že by chtěli pomoct jen lidé v rámci regionu. Měli jsme telefonáty například z Prahy nebo Liberce. Lidé nabízejí kromě financí například oblečení nebo hračky. Také se ptají, co potřebujeme, nakoupí to a dovezou," řekla Věra Gatnerová z humanitární linky Jesenicka. Firmy podle jejích slov nabízí povodňové slevy nebo zboží podle svého oboru podnikání.
Pro srovnání při povodních v roce 2002, které postihly mnohem větší území a trvaly déle, se na největších povodňových kontech sešlo 300 milionů korun.