Novinářům to dnes řekl ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Meziroční nárůst asociace podle něj odhadla, protože v roce 2010 ještě celou oblast včetně služeb nesledovala. Internetoví prodejci vyjma služeb vykázali tržby 37 miliard korun, což je ve srovnání s předloňským rokem o čtyři miliardy Kč více. Na nárůstu se podílelo několik faktorů - jednak rozmach mobilního internetu, jednak pokles cen elektroniky.
ČTĚTE TAKÉ: |
Podle Michala Olexy ze společnosti KPMG Česká republika se dá očekávat, že růst internetového obchodování bude přetrvávat i v následujících letech. Na straně poptávky bude podpořen stále se rozšiřující skupinou zákazníků, kteří jsou ochotni a schopni nakupovat přes internet. "Na straně nabídky můžeme očekávat zařazování dalších kategorií zboží a služeb do nabídky internetových obchodů," dodal Olexa.
Podle Vetyšky má zkušenost s nákupem přes web 95 procent českých uživatelů internetu. "Nejčastěji nakupují lidé ve věku 25 až 34 let," řekl. Mezi dodatečné služby, které internetové obchody nejčastěji poskytují, patří ze 35 procent dodání zboží večer, přes 20 procent z nich pak nabízí vynesení zboží do patra. Okolo 15 procent navíc zboží nainstaluje či odveze starý spotřebič, zjistila asociace v průzkumu.
Problémy s Českou poštou
Přes 76 procent prodejců při dodání zboží spolupracuje s Českou poštou, 59 procent s PPL a 30 procent s DPD. Vlastní dopravu pak využívá 19 procent z nich. Podle průzkumu mělo s Českou poštou loni špatnou zkušenost několikrát za rok 60 procent prodejců a 16 procent jich žádné problémy nemělo.
Mezi nejčastěji zmiňované potíže patří to, že doručovatelé i přes přítomnost adresáta doma vhodí do schránky lísteček s informací o tom, že jej doma nezastihli, a zboží si má vyzvednout na poště.
"Každoročně přepravíme několik desítek milionů balíků, kolik je z toho několikrát?," okomentoval to Ivo Mravinac z České pošty. Balíkový trh je podle něj léta liberalizovaný, tedy plně konkurenční. To že 76 procent prodejců spolupracuje s Českou poštou ukazuje, že ji volí před konkurencí.
Internetové obchody s ní podle Mravinace začínají spolupracovat ve velkém, a to nejenom díky novému balíkovému portfoliu, kde si klient může zvolit například místo a dobu doručení.