„Dá se říci, že zákazníci nakupují lyžařské vybavení a textil již od konce října, ale k výraznějším nárůstům prodejů dochází od půlky listopadu. Zvláště poslední dva víkendy mají zákazníci již předvánoční chuť do nakupování,“ potvrzuje David Šedivý z marketingu Gigasportu. Přesto se obchodníci shodují, že rozhodující jsou pro ně a jejich budoucí tržby nejen blížící se vánoční svátky, ale i počasí. A to jim v současné době příliš nepřeje. „Počasí by se ale mělo zlomit v první půlce prosince, pak očekáváme ještě výraznější nárůsty,“ věří Šedivý.
S tím souhlasí i mluvčí Teska Jana Matoušková, podle níž byly loňské prodeje na začátku sezony o něco vyšší. „Se sněhem ale čekáme zvýšení tržeb. Nakupovat lidé začínají totiž vždy, až když teplota klesne k nule,“ říká Matoušková.
Nákup se často pořídí v bazaru
Standardní prodeje podobné těm loňským hlásí zatím vršovická prodejna Peksport, patřící pod koncern Intersport. Z hlediska počasí byl podle ředitele Miroslava Peka loňský začátek sezony lepší, nyní je „zachraňují“ Vánoce. Nejčastěji se podle něj prodává vybavení na lyže a snowboard. „Při nákupu celého lyžařského setu může zákazník utratit od dvanácti třeba do třiceti tisíc korun, za bundu pak třeba od tří do patnácti tisíc,“ vypočítává Pek. V Tesku jdou nejvíce na odbyt lyže, i proto, že je lidé často pořizují svým blízkým pod stromeček.
I když specializovaní prodejci tvrdí, že pro ně bazary nepředstavují velkou konkurenci, snaží se spousta lidí nákupem v bazarech na vybavení ušetřit. „Lidé sice už chodí, ale se sněhem by mohli nakupovat samozřejmě více. A nárůst proti loňsku je, i když jsme čekali lepší,“ říká Robert Sušánka z prodejny a půjčovny sportovního vybavení Boatpark.
Cestu do bazaru či půjčovny si lidé najdou často, i když je prodejci lákají třeba na pozáruční servis. „Půjčovny naopak mohou prodej lyží podpořit. Zákazník lyže nejprve vyzkouší a poté zakoupí. Z tohoto důvodu také připravujeme půjčovnu lyží, a to i nových modelů,“ vysvětluje Šedivý z Gigasportu.