Na dnešní tiskové konferenci to uvedl generální ředitel drah Petr Žaluda. Za ziskem je podle něj snížení nákladů a růst tržeb. Dráhy čtvrtletní výsledky zveřejnily poprvé a hodlají v tom pokračovat i nadále.
Provozní zisk před započtením odpisů (EBITDA) je za čtvrtletí 535 milionů korun, což představuje meziroční zlepšení o pětinu. Za celý letošní rok chtějí dráhy zvýšit EBITDA na dvě miliardy, celkové hospodaření by mělo skončit v mírném zisku, takzvané černé nule.
"První kvartál nám ukazuje, že je to reálné," uvedl náměstek pro ekonomiku Michal Nebeský.
Pomohl stát i kritizované smlouvy s kraji
Na provoz vlaků částečně přispívají jako objednatelé kraje a ministerstvo dopravy. Za čtvrtletí celkem zaplatily tři miliardy, o 56 milionů méně než loni. "Je to v souladu s dlouhodobými smlouvami," řekl Žaluda. Tržby za jízdenky vzrostly o tři procenta na 1,4 miliardy, celkové tržby dosáhly 6,5 miliardy, náklady šest miliard.
Loni podnik hospodařil s miliardovou ztrátou, provozní zisk před odpisy byl však i tehdy kladný - ve výši 1,1 miliardy korun. Ztrátu způsobily hlavně odpisy. Jak uvedl Nebeský, dráhy se dnes vůbec poprvé chlubí souběhem kladného ukazatele EBITDA a kladného celkového zisku.
Se ziskem podnik po oddělení ČD Cargo hospodařil už v roce 2008, provoz však byl ztrátový. V roce 2008 byl zisk 1,6 miliardy korun, což však způsobily příjmy za prodej majetku Správě železniční dopravní cesty.
Na dobré cestě
Českým drahám se tak daří pokračovat na cestě k lepším finančním výsledkům. Už loni poprvé hospodařil státní dopravce s provozním ziskem před odpisy (EBITDA).
Drahám se však daří především díky několikamiliardové pomoci od státu. Ta zlepšila loňský výsledek o 4,8 miliardy na 1,1 miliardy Kč. Celkem ale hospodaření státního dopravce skončilo v miliardovém minusu, hlavně kvůli odpisům.
Za zlepšením hospodaření stojí především stát, který loni mimořádně vyrovnal dlouhodobou ztrátu z provozu krajských vlaků částkou 3,2 miliardy korun.