Přesto i v roce 2010 některé tradiční domácí značky z trhu zmizely a jejich nositelé třeba i zkrachovali. Nejznámějším příkladem je OP Prostějov, který na jaře kvůli dluhům spadl do konkurzu.
Firmy, které prošly krizí s menšími šrámy, již dnes hovoří o tom, jak si v příštím roce vybojují ještě lepší postavení na zahraničních trzích. "Letošní rok hodnotím celkem pozitivně. Oproti loňsku, kdy došlo k určitému poklesu odbytu ve východních teritoriích, se víceméně vracíme k situaci z roku 2008," říká Pavel Janeček, generální ředitel společnosti Karma, výrobce topení a sporáků.
![]() |
S jeho slovy souhlasí i další úspěšní manažeři. "Do příštího roku vstupujeme s mírným optimismem, protože jsme prakticky z devadesáti procent exportně orientovaná firma a většina našich klíčových zahraničních trhů se chová tak, jako že krize již ustoupila nebo ustupuje," říká Vlastislav Bříza, šéf výrobce kancelářských potřeb Koh-i-noor.
Více o českých firmách, které po krizi nabírají opět dech, se dočtete v pondělním vydání deníku