S výrazným poklesem prodeje se od začátku roku potýká například podnikatelka Eva Hrubá, která v obci Velká Hleďsebe u Mariánských Lázní provozuje velkoobchod a maloobchod s obnošeným textilem. "V lednu a únoru to byla úplná katastrofa. V lednu mi to ještě nějak pokrylo moje náklady, v únoru jsem ale měla co dělat, abych si vůbec zaplatila sociální a zdravotní pojištění," řekla ČTK Hrubá.
Dovoz obnošených oděvů | |||
Rok, dovoz v tunách, hodnota v mil. Kč 2008 36.306 408,7 |
|||
"Poptávka je od ledna o dost nižší. Lidé asi vůbec nic nenakupují," souhlasí Marcela Smazalová, která má dva second handy v Holýšově a Horšovském Týně.
Podle Petra Chlumeckého z břeclavského velkoobchodu s obnošeným textilem z Anglie se krize v tomto oboru začala projevovat už loni na podzim. "Od listopadu nám klesají tržby o 50 až 70 procent," uvedl Chlumecký, podle kterého tak velký propad byznysu jeho firma v desetileté historii ještě nezažila.
Češi kvůli krizi začali šetřit v závěru loňského roku. Maloobchodní tržby v prosinci klesly meziročně o 2,9 procenta. Provozovatelé second handů ovšem míní, že poptávka po levnějším obnošeném textilu neklesla jen kvůli obavám lidí z dopadů hospodářské recese na jejich peněženky.
Second handy letos podle Hrubé také musely čelit nezvykle velkým sezónním výprodejům, kterými se všichni velcí obchodníci hned po vánočních svátcích snažili povzbudit skomírající útraty Čechů.
Zlatá devadesátá léta
Hrubá je ale optimistka a předpokládá, že karta se nakonec obrátí ve prospěch second handů. "Jakmile se oteplilo, začali lidé trochu více utrácet. Hodně zákazníků mi teď říká, že raději jdou ke mně, protože v normálních obchodech je to dražší. Můj názor proto je, že lidé budou kvůli krizi více chodit nakupovat do second handů," míní. Chlumecký je opatrnější. "Budeme moudřejší, až se oteplí. Momentálně je to velmi špatné," podotkl.
Zlatá éra obchodů s levným obnošenými oděvy v Česku skončila a jejich tržby již několik let nedosahují takové výše jako v 90. letech. Provozovatelé second handů svádí boj o zákazníky se sítěmi specializovaných textilních obchodů, jejichž počet prudce roste. Na začátku ledna fungovalo v tuzemských nákupních centrech již 1988 prodejen s odíváním. Levnou módu vyrobenou v Asii navíc začaly v Česku nabízet i specializované diskontní řetězce s oděvy a v řadě měst také vznikly první outletové prodejny se zlevněnými značkovými oděvy.
Proti 90. letům minulého století se podle obchodníků také výrazně změnila struktura zákazníků tuzemských second handů. Lidé s vyššími příjmy mnohem častěji nakupují v second handech dražší značkový textil a lidé s nižšími výdělky zase dávají přednost levnějším tržnicím či hypermarketům.