Čtvrtek 25. července 2024, svátek má Jakub
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko utratilo stamiliony za propagaci fondů EU. Povědomí lidí se nezlepšilo

Evropa

  9:45
PRAHA - Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky milionů korun, ale povědomí veřejnosti o pomoci z Evropské unie nevzrostlo. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad.

Peníze na propagaci vynaložily ministerstvo školství, ministerstvo práce a sociálních věcí a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy. Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 milionů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů v letech 2008 až 2015.

To, že se povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech nezvýšilo, vyplývá podle NKÚ z průzkumů a hodnoticích zpráv o dopadu těchto aktivit.

„Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva,“ uvedli kontroloři.

Ministerstvo školství reagovalo na zjištění kontrolů s tím, že se povědomí lidí o dotačních programech výrazně zvýšilo. „U široké veřejnosti se míra podpořené znalosti OP ke konci programového období (únor 2014 - říjen 2015) více než zdvojnásobila,“ sdělil úřad.

Šéfka resortu Kateřina Valachová (ČSSD) vnímá podle svých slov výsledek kontroly jako vztyčený prst. Podotkla, že NKÚ se věnoval projektům, které vedli její předchůdci. Nyní má úřad podle ministryně jedinou smlouvu na propagaci a průběžně kontroluje, jaké jsou výsledky. Nově do zvyšování povědomí o evropských dotacích Valachová zapojila státní úředníky, kteří například natáčejí videa s radami, jak peníze čerpat.

Z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. Jak v roce 2011, tak o dva roky později vědělo o fondech EU zhruba 74 procent obyvatel Česka.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace povědomí kleslo. Proti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné. „A to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz,“ poznamenal NKÚ.

Spíše vyčerpat než informovat

Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za 138 milionů korun ale podle NKÚ neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo.

Často chyběly také informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala Česká republika ze svého rozpočtu.

V případě operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace vysílaly televize a rádia většinu spotů až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech, upozornil kontrolní úřad.

Nedostatky kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené. V řadě případů Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky.

„To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená,“ uvedl NKÚ.

Autor:

Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?
Single máme s miminkem ze spermabanky: Jak to funguje?

Zuzana Bergrová, bývalá vrcholová sportovkyně, si pro svého syna doběhla do spermobanky. O životě single mámy píše úspěšný blog „Plody dna: Příběhy...