Nejnebezpečnějším místem českých dálnic je úsek mezi desátým a dvanáctým kilometrem ve směru na Prahu na D1. Hraje v tom nějakou roli třeba i ztráta koncentrace, když je pražský řidič už „skoro doma“ po dlouhé cestě?
To si nemyslím. Většina nehod se totiž stane v pracovní den, ne o víkendech. Takže návrat domů po dlouhé cestě asi nehraje roli. Je to ale blízko hlavního města, to znamená, že koncentrace provozu se tam zvyšuje.
Dalším kritickým místem je stojedenáctý kilometr na té samé dálnici.
To je na Vysočině a tam se často mění klimatické podmínky. Řidiči často nevědí, že v tom úseku se během deseti minut může kompletně změnit počasí.
D1 se vůbec zdá jako „prokletá“ dálnice. Čím to je?
Je to jediná dálnice s vysokou koncentrací provozu. U nás se bohužel často zjednodušuje, že nehodovost rovná se rychlost. Příčinou je ale celkově nesprávný způsob jízdy, hlavně nedodržování bezpečné vzdálenosti, spojené s minimální ohleduplností řidičů. Pro města je samozřejmě ekonomicky výhodné kupovat radary na měření rychlosti. Ale kdyby se místo toho měřilo a pokutovalo nedodržování odstupů, jako je tomu například v Německu, bylo by to rozhodně efektivnější.