Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Pěší mají přednost. Projekt Modřanský cukrovar drží auta stranou

Moderní čtvrti se snaží nechat auta jen na svém okraji, případně v podzemních garážích. Obyvatelé pak mohou chodit pěšky do školy či do obchodů a nemusejí ani přecházet silnici. Týká se to jak projektu Modřanský cukrovar foto: VIZUALIZACE SKANSKA REALITY, NBBJ

Auta se musejí držet stranou. Projekt Modřanský cukrovar od studia Chybik+Kristof je jedním z příkladů preference pěších zón, a to ne takových, kde jezdí jedno auto za druhým, ale těch, kam vozidla zkrátka nevjedou.
  10:00

Silnic je jen minimální množství nutné k obsluze území a k tomu, aby se lidé dostali k vjezdu do podzemních garáží. Výsledek je pak jednoznačný. Velkou plochu nové čtvrti auta nijak neruší a lidé, hlavně pak děti, se mohou volně pohybovat.

I když je to u nových projektů čím dál častější, i v minulosti se u plánování myslelo na pěší. Například pražské sídliště Barrandov z osmdesátých let minulého století nabízí pěší osu, která například dětem umožňuje cestu do školy, aniž by se 1,5 kilometru musely potkat s auty – a to jde jinak o sídliště plné vozů a silnic. Architekti Zdeněk Hölzel a Jan Kerel také nehleděli jen na auta, o kterých se tehdy myslelo, že budou vládnout světu.

Podobným příkladem, ovšem v čínském „gigaměřítku“, je projekt nové čtvrti v Šen-čenu. Tu pro internetový gigant Tencent navrhlo americké studio NBBJ. Stejně jako u Modřanského cukrovaru, i tady se auta dostanou, kam potřebují, a najdou i parkovací místa. Avšak silnice jsou jen na okraji čtvrti, její jádro je tak vyhrazeno pouze pěším. 

Všechny zmíněné projekty jsou ale jen na půli cesty mezi čtvrtí podřízené autům a čtvrtí bez aut. Zatímco první extrém známe, druhý se buduje zejména v západní Evropě – autem se tam opravdu nedá dostat a parkovací místa zcela chybějí, případně jsou drahá, což motivuje k používání jiných typů dopravy.

Autor: