Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

„Dobré zboží nemusí být drahé.“ Čínští internetoví prodejci masivně zlevňují

Logo společnosti Alibaba na fasádě budovy Century Trade Building v Šanghaji (9. března 2023) foto: Profimedia.cz

Velcí internetoví prodejci v Číně masivně zlevňují. Vycházejí vstříc zákazníkům, kteří se potýkají s ekonomickou nejistotou a pídí se po zboží v akcích. Postup se firmám jako Alibaba a JD.com vyplácí, jejich výsledky ve druhém čtvrtletí překonaly odhady, napsal americký deník The Wall Street Journal (WSJ).
  11:33

Velké čínské internetové obchody se letos ve větší míře pouštějí do slevových akcí, ke kterým aktivně povzbuzují prodejce, s nimiž spolupracují. V květnu spustila vlajková loď společnosti Alibaba, platforma Taobao, v aplikaci akci „Taobao dobrá cena“. Uživatelé si na ní mohou koupit levné zboží, jako jsou máslové sušenky za 40 centů (zhruba devět Kč) za krabičku a gumové rukavice za 14 centů za pár.

Při nákupní akci pořádané každý rok 18. června požadovalo Taobao od obchodníků, aby nabízeli na své zboží alespoň desetiprocentní slevu. Zboží za nižší ceny nebo s výraznějšími slevami pak také platforma upřednostňovala.

Společnost JD.com začátkem roku spustila dotační program za 1,4 miliardy dolarů (asi 31 miliard Kč) s názvem „Každý den nízká cena“, který nabízí slevy na zboží. Zároveň firma zahájila velký tlak na nábor obchodníků, kteří na jejím webu zboží nabízejí.

„Snažíme se uživatelům poskytnout zkušenost, že dobré zboží nemusí být drahé,“ řekla tento měsíc v rozhovoru s analytiky generální ředitelka Taobao a Tmall Group, čínské obchodní pobočky Alibaby, Trudy Daiová. Dodala, že její platformy zaznamenaly rychlý růst počtu kupujících z menších měst, kteří jsou citliví na cenu, a také mezi mladými a staršími lidmi.

Ekonomika se v Číně po krizi způsobené pandemií covidu-19 zotavuje velmi pomalu. V červenci se spotřebitelské ceny v druhé největší světové ekonomice poprvé za dva roky dostaly do deflace, další klíčová data z minulého měsíce pak ukázala zpomalující růst výdajů spotřebitelů a podniků. Nezaměstnanost mezi mladými lidmi stoupala v posledních měsících na rekordní hodnoty a v červnu dosáhla 21,3 procenta. V den, kdy se očekávalo, že Peking zveřejní červencové číslo, úřady zveřejňování těchto údajů pozastavily.

Alibabě a JD.com se zatím jejich postup vyplácí, píše WSJ. Obě společnosti po zveřejnění hospodářských výsledků za uplynulý kvartál překonaly očekávání trhu.

Společnost JD.com minulý týden oznámila nárůst tržeb za druhé čtvrtletí o 7,6 procenta, což je jeden z nejrychlejších nárůstů za poslední rok. Slevový program podle jeho manažerů přilákal nové zákazníky, zvýšil frekvenci nákupů a průměrnou hodnotu objednávky. Alibaba zvýšila zisk v prvním finančním čtvrtletí meziročně o 51 procent na 34,33 miliardy jüanů (zhruba 105 miliard Kč). Tržby stouply o 14 procent na 234,16 miliardy jüanů.

Autoři: ,