„Kompenzaci si žalobci nárokovali za údajná pochybení českých soudů při výkonu rozhodčího nálezu a Policie ČR při procesu zajištění a předání žalobcova majetku,“ uvedlo MF.
Anglia Auto Accessories, jejímž majitelem je Ivan Peter Busta, uzavřela počátkem 90. let smlouvu o společném podniku nazvaném Sprint s družstvem invalidů Kyjovan. Nové vedení družstva ji ale prohlásilo za neplatnou. Verdikt ve sporu u rozhodčího soudu při Hospodářské komoře ČR dal za pravdu britským investorům a přisoudil jim odškodnění 8,5 milionu korun. Výroba střešních nosičů pokračovala, Kyjovan však odškodnění nezaplatil.
Stát vyhrál arbitráž o dvě miliardy. Britové napadali privatizaci Škodaexportu |
V roce 2000 Kyjovan zabavil ve skladech Sprintu zboží za 99 milionů korun, uváděla žaloba. Když se přes policii zboží vrátilo, chyběly podle Busty věci za 70 milionů korun.
Česko uspělo v arbitráži s Anglia Auto Accessories již v říjnu 2014, kdy byla arbitráž předčasně ukončena z procesních důvodů, protože firma neuhradila náklady rozhodčího řízení. Následně v prosinci 2014 se na arbitrážní tribunál obrátila znovu.
V současné době Česko čelí deseti mezinárodním arbitrážím, z toho sedm souvisí s investicemi do fotovoltaických elektráren. Souhrnná výše všech žalovaných nároků činí zhruba osm miliard korun.
Arbitráže jsou většinou výsledkem smluv o ochraně investic z počátku 90. let. Smlouvy byly většinou pro ČR nevýhodné.
Spory, kterým v současnosti čelí ČR:
|