Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

ČSOB hrozí hromadná žaloba

Ekonomika

  14:07
PRAHA - Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) připravuje hromadnou žalobu na ČSOB. Chce dosáhnout, aby banka klientům vrátila peníze za některé bankovní poplatky. Sdělila to mluvčí organizace Ivana Picková.

Peníze foto: Hynek Glos, Lidové noviny

Největší finanční ústav v zemi má podle SOS i nejvyšší počet stížností od spotřebitelů.

Podle SOS brání poplatek volnému přechodu klientů a konkurenci. "Podání žaloby jednotlivými klienty je v tuto chvíli jediný efektivní způsob, jak se domoci vrácení peněz za neoprávněně účtované poplatky," uvedla Picková.

Sdružení pomůže zájemcům v podání žalob, které se zřejmě nakonec spojí do jednoho soudního řízení. Banku mohou žalovat pouze klienti, kteří mají běžný účet, nikoliv jeden z účtů, který je nabízen v rámci takzvaných produktových balíčků.

Hromadná žaloba je podle advokáta Petra Holce první podobnou žalobou v ČR. Stejné spory zažilo například Rakousko či Itálie.

Představitelé SOS chtějí, aby klienti dostali nazpět peníze, které zaplatili na poplatcích za vedení účtu, zrušení účtu, neoprávněnou reklamaci transakce platební kartou a za takzvaný neadresný poplatek.

Klienti mohou získat 1700 korun
Pokud soud žalobě vyhoví, mohohou klienti získat zhruba 1700 korun. Od této částky by si však zákazníci museli odečíst soudní poplatek 600 korun a 15 procent z vysouzené částky jako odměnu právní kanceláři. V případě neúspěchu se také může stát, že se klienti banky mohou podílet na úhradě nákladů právního zastoupení ČSOB.

Mluvčí ČSOB Milan Tománek krok SOS nechápe. "Klademe si otázku, čí je to zájem, který SOS hájí a proč, když vyzývá k žalobám pouze klienty ČSOB. Ostatní subjekty trhu finančních služeb totiž mají obdobnou konstrukci svých sazebníků," dodal.

Tománek přirovnal poplatky k paušálu za pevnou telefonní linku, elektroměr, rozhlas nebo televizi. Vedení účtu je podle něj službou, se kterou se pojí jak náklady, tak připravenost banky udržovat systémy v pohotovosti v každé vteřině. SOS podle něj nikdy neuvedlo důvod, proč je poplatek za vedení účtu a zasílání výpisů protiprávní.

Sdružení letos v květnu vyzvalo ČSOB, aby poplatky zrušila. Na pokusy o jednání banka reagovala písemným vyjádřením, kde SOS sdělila, že poplatková politika banky je věcí jejího obchodního rozhodnutí.

Sdružení obrany spotřebitelů v minulosti několikrát naznačilo, že pokud banky neustoupí od zmíněných polatků, zažaluje je.

Na podzim 2003 dalo SOS kvůli poplatku za zrušení účtu podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Autor: