Neděle 25. července 2021, svátek má Jakub
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Čtenáři by za internetové zpravodajství platili, uvádí průzkum

Ekonomika

  10:21
Zpoplatnění zpravodajství na webu, o němž uvažují přední vydavatelské domy ve světě i u nás, by nevadilo čtyřem z deseti uživatelů českého internetu.

Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Pokud by zpravodajský obsah na internetu, který je dosud zdarma, byl za peníze, hradit předplatné by bylo ochotno 38 procent českých uživatelů internetu.

Vyplývá to z průzkumu společnosti Mediaresearch, zveřejněného sdružením Tuesday Business Network. Analýza se uskutečnila v polovině letošního září na vzorku 508 respondentů, což představuje reprezentativní vzorek pro internetovou populaci starší patnácti let, tedy zhruba pro 3.9 milionu lidí.

Čtenáři by za internetové zpravodajství platili, uvádí průzkum.

Téměř pětina uživatelů by si zpravodajství na webu předplácela za nejvýš 50 korun měsíčně, respektive 600 korun ročně. Zhruba desetina přitom odmítá model paušálního předplatného, ráda by si vybírala konkrétní materiály a služby.

Metodou, která by nyní byla pro předplatné nejpopulárnější, je převod z bankovního účtu. Kromě toho by uživatelé internetu nejraději využívali placení prostřednictvím krátkých textových zpráv (SMS) z mobilních telefonů.

Prostřednictvím SMS už někteří tuzemští vydavatelé, například Economia, části svých zpravodajských servery zpoplatňují. Jde ale o obsah tištěných odborných časopisů, jež se na web jen "překlápí". A příjmy jsou zatím spíš doplňkové.

Noviny (ilustrační foto)

Vydavatelé novin teď uvažují, jak a do jaké míry na internetu zpoplatnit původní zpravodajský materiál. Nutí je k tomu nedostatečné příjmy z webové reklamy, které nestačí pokrýt náklady. Konkrétně do českého internetu má letos podle odhadů agentury OMD od inzerentů přitéct 3,4 miliardy korun, stejně jako loni. Zastavil by se tak meziroční nárůst investic do internetové reklamy, který v předchozí letech překračoval dvacetiprocentní mez.

V roce 2010 má naopak přijít meziroční pokles o pět procent.
Bezmála polovina (48 %) českých internetových uživatelů si přitom "dokáže představit", že noviny, které obvykle kupuje v tištěné formě, by byly už jen na internetu.

Další čtvrtina (24 %) navíc v průzkumu Mediaresearch deklarovala, že tištěné noviny nekupuje.

Ke zpoplatnění obsahu na internetu zavelel v srpnu mediální magnát Rupert Murdoch, který chce zpravodajství svých seriózních novin (The Times) i bulvárních titulů (The Sun, News of the World) "uzavřít" už příští rok. Jeho plán by rádi následovali vesměs všichni čeští vydavatelé novin.

Víc se jich shoduje, že by zřejmě nezpoplatnili kompletní zpravodajství, ale hlavně původní materiály s přidanou hodnotou, které konkrétní titul odlišují od konkurence. Jednodušší by to v tomto ohledu měla specializovaná periodika, například ekonomická. Reklama jako nyní hlavní (a leckdy jediný) zdroj příjmů by přitom nezmizela, předplatné by ji jen doplnilo.

Klíčové je vymyslet jednoduchý způsob on-line placení, a to ať už jednorázových drobných částek za vybraný materiál, anebo předplatné jednoho či více titulů na určitou dobu. V Česku by přitom zatím jen mizivé procento uživatelů využívalo tzv. mikroplatby či elektronickou peněženku. A rovná polovina jich odmítá jak tyto modely, tak také placení kartou, SMS, inkaso, složenkou nebo z bankomatu.

Autor: