Středa 13. listopadu 2024, svátek má Tibor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

DAKO-CZ se rozrůstá mimo Evropu, loni utržilo dvě miliardy

Společnost DAKO-CZ v Třemošnici je předním výrobcem brzdových systémů pro kolejová vozidla. foto: Martin Veselý, MAFRA

Společnost DAKO-CZ pokračuje ve strmém růstu. V roce 2022 firma z východočeské Třemošnice, jež vyrábí brzdy pro kolejová vozidla, poprvé v historii překonala dvoumiliardové tržby. Zároveň přerostla přes hranice regionu i celé České republiky, když v loňském roce založila dva společné podniky s předními výrobci v Indii.
  12:00

„V průběhu covidu jsme ani na jeden den nepřerušili výrobu, v roce 2020 jsme navíc za plného provozu vybudovali nový centrální sklad, rozšířili jsme montážní halu a kompletně jsme inovovali logistické toky ve výrobě, čímž se nám povedlo významně navýšit její kapacitu,“ říká Lukáš Andrýsek, předseda představenstva společnosti DAKO-CZ.

Kromě toho se DAKO-CZ, jejž stoprocentně vlastní Czechoslovak Group podnikatele Michala Strnada, postupně rozrůstalo. Nejprve přibyla společnost Transelco vyrábějící spřáhla, stavěče a brzdové válce, následovalo založení dceřiné společnosti DAKO-CZ Service v severočeském Mostě, kam se soustředil servis a opravy brzdových jednotek a komponent.

Strnadův holding se stal jediným vlastníkem výrobce brzd DAKO-CZ. Koupil podíl Tatravagónky

V roce 2021 vznikla v Ostravě další dceřiná společnost DAKO-CZ Machinery zaměřená na sériovou výrobu, především pro Indii. Zakázky pro tamní trh tvoří dnes zhruba třetinu obratu společnosti.

„V roce 2022 naše expanze pokračovala. V Indii jsme s klíčovým hráčem na tamním trhu, společností Medha Servo Drives, založili podnik MEDHA DAKO-CZ Pvt. Ltd. se sídlem v Hyderabadu. Naše spolupráce se soustředí na dodávky ucelených a moderních brzdových systémů pro nově připravované vozy EMU, metra a lokomotiv pro Indickou železnici. Se společností Jupiter Wagons, dvojkou na trhu výroby nákladních vozů, jsme založili společnost JWL DAKO-CZ India Ltd., který sídlí v Kalkatě. Indické aktivity zastřeší nově vznikající dceřiná společnost DAKO-CZ India,“ popisuje Andrýsek.

Na další růst má společnost, která tři čtvrtiny své produkce exportuje, zaděláno i v Evropě, Africe a Jižní Americe, kde bude implementován zcela nový brzdový systém na projektu Automated People Mover. Tento speciální vlak bude provozován na mezinárodním brazilském letišti v São Paulu. Společnost čeká v příštích letech ještě jeden velký cíl, a to sáhnout si na trh Severní Ameriky.

Největší zbrojařský obchod v české historii: Czechoslovak Group kupuje italského výrobce nábojů Fiocchi

„Především ale – kromě investic do rozšíření výroby a moderních technologií – masivně podporujeme výzkum a vývoj. Díky tomu naše společnost udává trendy v oboru, zejména v ekologickém a bezúdržbovém řešení našich brzdových systémů a komponentů. Například loni jsme na prestižním veletrhu InnoTrans v Berlíně představili revoluční elektromechanickou kotoučovou brzdovou jednotku, která je součástí naší koncepce DAKO Brake By Wire. Jejím principem je, že k zastavení vlaků není potřebný stlačený vzduch ani olejové hospodářství,“ doplňuje Lukáš Andrýsek.

Autor: