Pátek 22. října 2021, svátek má Sabina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Dostavbě D1 hrozí rok zpoždění, varoval šéf ŘSD. Čeká se na verdikt úřadu i soudu

Šéf ŘSD Radek Mátl foto: Jakub StadlerMAFRA

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl v úterý varoval, že pokud ministerstvo dopravy nebo soud zruší stavební povolení na poslední desetikilometrový úsek dálnice D1 u Přerova kvůli podaným rozkladům, bude nutné znovu posoudit dopad dopravního projektu na životní prostředí. Zahájení stavby dálničního úseku plánované na rok 2022 by to oddálilo nejméně o rok.
  16:03

Dálnice D1 končí na okraji Přerova, navazující poslední úsek do Říkovic má vyřešit dlouhodobě špatnou dopravní situaci ve městě. Přípravu stavby provázejí odvolání a žaloby několika spolků, kterými se zabývají úřady i soudy.

Pro stavbu poslední části D1 u Přerova na podzim skončí platnost výjimky z EIA. Ministerstvo dopravy vydalo zatím nepravomocné stavební povolení, nedávno ale obdrželo sedm rozkladů. Tři z nich jsou od občanských sdružení Děti Země, Krajina Dluhonice a Voda z Tetčic. Další čtyři rozklady pocházejí od soukromých osob dotčených stavbou posledního úseku dálnice D1. 

Projednání rozkladů podle Mátla zabere několik měsíců, stavební povolení by tak mohlo mít právní moc nejdříve na konci prvního čtvrtletí příštího roku.

Černý scénář podle Mátla počítá se zrušením stavebního povolení a opakování procesu EIA. „Jakmile by rozkladová komise ministerstva dopravy nebo soud posléze zrušil stavební povolení, museli bychom se vrátit na začátek a projít celým procesem znovu. Samozřejmě by to v té chvíli znamenalo minimálně tak roční zpoždění,“ upozornil Mátl.

Výběrové řízení na poslední úsek D1

ŘSD mezitím zahájilo výběrové řízení na zhotovitele posledního úseku D1 u Přerova, termín pro podání nabídek je 25. října. Vyhodnotit nabídky ŘSD plánuje v zimě, zároveň dokončuje majetkoprávní přípravu stavby. „Vše bude záviset na tom, zda se nám podaří získat právní moc stavebního povolení,“ podotkl Mátl.

V květnu byla v Přerově-Předmostí poblíž dálnice D1 zprovozněna estakáda, která odvádí automobilovou dopravu z problematického podjezdu pod železniční tratí na výpadovce ve směru na Olomouc. V úterý byla otevřena navazující okružní křižovatka. Stavba celého 1400 metrů dlouhého úseku za 358 milionů korun zabrala zhruba dva roky a výrazně zlepší dopravu v této části Přerova. 

Letošní zahájení dostavby D1 bude rovno zázraku, spíše hrozí roky zpoždění

„Už samotný nadjezd pomohl dopravní situaci v Přerově a toto dokončení (křižovatky) je vyvrcholením toho, jak zklidnit a zlepšit dopravu v této části Přerova. Věřím, že aspoň pro Předmostí je to řešení, které se výrazně projeví co se týká dopravy. Stejně tak doufám, že výjezd z Přerova na Olomouc, který je nyní vysoce problematický, bude touto stavbou také zlepšen,“ řekl primátor Petr Měřínský. 

Podle něj dopravní situaci v Přerově výrazně zlepší až stavba posledního úseku D1 a více než 800 metrů dlouhého průtahu, který má usnadnit průjezd automobilů nyní složitým úsekem v průmyslové oblasti u vlakového nádraží.

Autoři: ,

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat