Lidovky.cz: Během svého pracovního pobytu v Praze jste vedla diskuse s pověřencem ministra dopravy pro čistou mobilitu, s výkonným ředitelem Sdružení automobilového průmyslu a s dalšími experty. S jakými závěry?
Už dlouho se mluví o tom, že potřebujeme transformaci dopravy. A že cílem má být nižší objem motorizované individuální dopravy a naopak žádaný je vyšší podíl veřejné dopravy, chůze a jízdy na kole.
To samo o sobě není nic nového. Problém spočívá v tom, že prosadit je je mimořádně obtížné. Potřebujeme k tomu infrastrukturu, fůru peněz, ale také vstřícnost a pochopení občanů a zejména politickou odvahu.
Lidovky.cz: Spatřujete v těchto věcech nějaký posun vpřed? Například pandemie dost věcí urychlila…
Co se týče dopravy, přinesl covid pravý opak – návrat zpátky. A netýká se to jen Německa, ale skutečně všech evropských zemí. Lidé se vrátili k vlastním autům a k individuální dopravě, protože zkrátka měli strach, že se při cestování veřejnou dopravou nakazí. Přitom medicínské studie ukázaly, že riziko takové nákazy neexistuje.
V Německu se snažíme vůči těmto tendencím působit, například tím, že cenově výrazně zvýhodňujeme veřejnou dopravu. Ať už třeba jízdenkou na čtvrt roku za devět eur, na což nyní navazujeme další, co do míry zvýhodnění srovnatelnou jízdenkou, platnou pro celé Německo.
Sázet na zvyšování atraktivity veřejné dopravy považuji za správné, ale samo o sobě to pochopitelně nestačí, byť jde o důležitý první krok.
Lidovky.cz: A co elektromobilita? Zatím je značným problémem budování nabíjecí sítě.