Auta pomalu projíždějí Litoměřicemi a troubí. Generální tajemník Česmadu Martin Špryňar novinářům řekl, že kamiony budou jezdit kolem kulturního domu, kde se schůzka ministrů koná.
Slevy nezavedeme, mýtné se bude diferencovat
Ministr v demisi Petr Bendl a jeho pravděpodobný nástupce Gustáv Slamečka poslali již začátkem týdne dopravcům dopis, kde jim místo slev na mýtném navrhli diferenciaci mýtných sazeb podle času a dne v týdnu. Některé sazby by tak mohly být i vyšší než v současnosti.
"Kompenzace (sleva na mýtném) byla vynucena Stranou zelených, která chtěla, aby kamiony byly zastavovány. My jsme se po tom, co vláda padla, rozhodli, že to považujeme za nekoncepční krok a že vlastně tento slib už je v tuto chvíli bezpředmětný," řekl také Bendl před jednáním ministrů. Podle něj by bylo daleko lepší zvýšit sazby mýtného v některých časech, což by dopravce údajně motivovalo, aby jejich vozy jezdily v levnějších časech. Špryňar návrhy označil za výsměch autodopravcům.
Sazby se měly snížit kvůli kritické situaci v odvětví
Množstevní slevy na mýtném až do výše 13 procent slíbil Topolánek dopravcům loni v září jako opatření, které mělo zmírnit kritickou situaci v dopravě.
Podle dopravců stále trvá kritická situace v silniční dopravě, kvůli které premiér slevy loni přislíbil. Pouze drahou naftu a silné euro vystřídal dopad hospodářské krize. Od začátku roku podle údajů Česmadu zkrachovala nebo ukončila činnost zhruba desetina dopravních firem. Výkony v silniční dopravě klesly zhruba o pětinu.
Průměrná sazba mýtného, které nyní na dálnicích platí vozidla nad 12 tun, je 4,05 Kč na kilometr. Roční sleva by mohla dosáhnout 350 milionů až 400 milionů Kč. Loni stát na mýtném vybral 6,14 miliardy Kč.