13. října 2018 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Češi chtějí leteckou linku na Tchaj-wan. Ten u nás patří mezi významné investory

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Letadlo letecké společnosti Air China | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Letadlo letecké společnosti Air China | foto: Reuters

PRAHA O tom, že se o přímém leteckém spojení s Tchaj-wanem jedná, potvrdila LN mluvčí Letiště Praha Marika Janoušková. Na rozhovorech se podílí také agentura CzechTourism a její zastoupení v Hongkongu. „Vzhledem k potenciálu trhu máme zájem o celoroční přímý provoz,“ upřesnila Marika Janoušková. Kdy a zda se plán uskuteční, ale bude záležet na leteckých dopravcích.

Dle informací LN navštívili Prahu na jaře letošního roku zástupci tchajwanské společnosti China Airlines. „Dělali si zde průzkum, ale výsledky zatím známé nejsou,“ sdělil LN zdroj, který si nepřál být jmenován. Dodal, že kromě Prahy byli Tchajwanci také ve Varšavě.

Ekonomické zájmy sílí

Přímá linka z Prahy může výrazně podpořit nejen byznys, ale i cestovní ruch. Ze statistik vyplývá, že Tchajwanci patří mezi důležité investory v Česku a například dle podkladů CzechInvestu bylo od roku 1993 do loňského roku zprostředkováno 31 tchajwanských projektů v hodnotě přesahující 17,7 miliardy korun. Díky nim bylo vytvořeno přes 23 tisíc pracovních míst.

Do údajů CzechInvestu nejsou započítávány veškeré investice, ale jen ty, na nichž se agentura podílela. Vesměs jde o projekty na zelené louce či o rozšíření podniků, které generují nová pracovní místa. V tomto ohledu jsou tchajwanští investoři daleko před těmi z Číny. Od roku 1993 do loňska dojednala agentura CzechInvest celkem osmnáct projektů pro čínské investory v hodnotě 6,7 miliardy korun, které zde vytvořily bezmála tři tisíce míst.

Grafika k leteckému spojení na Tchaj-wan.

Nyní by se skupina tchajwanských investorů v Česku mohla rozšířit. „V současnosti jednáme s jedním investorem z Tchaj-wanu z oblasti výroby dopravních prostředků, který zvažuje vstoupit na český trh. Jedná se i o několik expanzí tchajwanských firem, které již na českém trhu působí,“ doplnila Petra Sivová, mluvčí CzechInvestu. Nejvýznamnějším tchajwanským investorem v Česku je Foxconn. Technologický gigant zde působí od roku 2000 a zaměstnává kolem 5500 lidí. Má závody v Pardubicích a v Kutné Hoře a buduje zde základnu pro Evropu, Blízký východ a Afriku. Doposud zde investoval přes devět miliard korun.

Přímá linka dává smysl

Vliv na konečné rozhodnutí bude mít řada faktorů od investičních plánů na evropském trhu až po pomalu rostoucí cenu paliva. China Airlines provozuje přímá spojení mezi Tchaj-pejí a Evropou například do Frankfurtu, Londýna či Říma. Pražská Tchajpejská hospodářská a kulturní kancelář tvrdí, že v tuto chvíli nemá k přímé letecké lince žádné informace.

Letecké spojení s Tchaj-wanem bez přestupů dává ekonomický smysl. Dle statistik ČSÚ do Česka loni zavítalo přes 165 tisíc turistů z Tchaj-wanu, což je meziročně o více než 16 procent víc. A v některých oblastech se návštěvníci z asijské země, která má 23 milionů obyvatel, dokonce řadí mezi vůbec nejpočetnější skupiny turistů. Konkrétně jde o české lázně. „Největší zájem o ně mají Němci. V loňském roce jich sem přijelo 199 tisíc. Z Ruska dorazilo 65 tisíc hostů. A na třetí pozici se umístil Tchaj-wan s 18 tisíci hosty,“ řekl Pavel Vančura, vedoucí oddělení statistiky cestovního ruchu Českého statistického úřadu.

  • 4Diskuse