Středa 11. prosince 2019svátek má Dana -5 °C skoro jasno Předplatné LN
25. listopadu 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Cesta vlakem do Berlína se zkrátí až o půl hodiny. ČD začaly jezdit s Vectronem

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA České dráhy (ČD) zařadily do provozu první dvě z deseti nových lokomotiv Siemens Vectron, které začnou již v prosinci jezdit na lince z Prahy do Drážďan a Lipska a v příštím roce pojedou přes Berlín až do Hamburku. Cesta do německého hlavního města by se nově měla zkrátit zhruba na čtyři hodiny.

„S obchodními partnery úzce spolupracujeme na spuštění pravidelného provozu. Díky tomu můžeme zahájit ostrý provoz do Drážďan a Lipska bez odkladu hned od prvního dne nového jízdního řádu. Na konci jara pak pojedeme napříč celým Německem až do Hamburku a Kielu,“ prohlásil Miroslav Kupec, člen představenstva ČD.

V současné době trvá cesta z Prahy do Berlína čtyři a půl hodiny s tím, že v Drážďanech musí souprava přepřáhnout na německou lokomotivu, jelikož ČD nemají stroje, které mohou cestovat 200kilometrovou rychlostí.

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah.
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah.

Po zaškolení německého personálu však nutnost přepřahat odpadne. Cesta z Prahy do Berlína se tak v kombinaci s modernizací části německé dráhy zrychlí na čtyři hodiny a sedm minut. ČD navíc od roku 2020 počítají s dalším zrychlením díky pokračující modernizaci a zvyšování rychlosti na 200 km/h v Německu.

České dráhy si deset Vectronů pronajaly na deset let od rakouské společnosti European Locomotive Leasing za 60 milionů eur bez daně (při tehdejším kurzu asi 1,6 miliardy korun).

V současnosti jsou v provozu první dvě lokomotivy, na kterých se na různých trasách v Česku školí strojvedoucí.

Na trasu do Hamburku měly původně vyrazit lokomotivy řady 380 od Škody Transportation přezdívané Emil Zátopek. Ty však nezískaly povolení pro provoz v 200kilometrové rychlosti na německých kolejích, což pro zmiňovanou linku požadovaly tamní dráhy. ČD tak musely lokomotivy nasadit na jiné linky.

Lokomotiva zvaná Zátopek od Škody Transportation.

Lokomotiva zvaná Zátopek

ČD si objednaly celkem 20 lokomotiv z Plzně již v roce 2004 za 2,7 miliardy korun. Výrobce však jednotky dodal s několikaletým zpožděním až v roce 2013. Vzniklý spor nakonec řešil rozhodčí soud.

Dopravce po výrobci požadoval penále za pozdní dodávku, Škoda Transportation naopak chtěla doplatek ceny navýšený o úroky. Národní dopravce spor prohrál a musel zaplatit dalších 1,2 miliardy korun.

ČD nejsou první společností, která Vectrony v Česku nasazuje. Několik jich využívá již jejich dceřiná společnost ČD Cargo a ve flotile je má například i Unipetrol Doprava či RegioJet.

kopMichal Kopřiva
Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Ranč Zorro pedofilního milionáře Jeffreyho Epsteina v poušti v Novém Mexiku,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Až patnáct procent mladých žen trápí záhadná nemoc. Lékaři si s ní nevědí rady

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Syndrom PCOS výrazně komplikuje početí. Problémy s ním trápí stále více Čechů. Některé rodiny pořízení potomka příliš...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Sexting | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?
OVĚŘENO: Jak obstály olejíčky Frei öl® v testu?

Propadli jste pleťovým a tělovým olejům a hledáte inspiraci? Vyzkoušeli jsme olejíčky Frei öl®, které slibují tu nejlepší péči pro pokožku dospělých i našich nejmenších.