20. září 2015 13:44 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Pražský dopravní podnik slaví 140 let. Tramvajový průvod přilákal tisíce lidí

V průvodu bylo asi 40 tramvají od těch nejstarších až po nejmodernější. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V průvodu bylo asi 40 tramvají od těch nejstarších až po nejmodernější. | foto: ČTK

PRAHA Tisíce lidí se v neděli v Praze přišly podívat na průvod tramvají, kterým dopravní podnik slavil 140 let od začátku fungování pražské městské hromadné dopravy. Lidé stáli podél celé trasy. Průvod zamířil ze Smetanova nábřeží do Stromovky, kam dorazilo jeho čelo zhruba ve 12:00. V průvodu bylo asi 40 tramvají od těch nejstarších až po nejmodernější, zařazena byla i takzvaná koňka, která vyjela 23. září 1875 jako první vůz MHD v Praze.

Tramvaje se začaly řadit od křižovatky u Národního dovadla směrem ke Karlovu mostu a Křižovnické ulici, řada čtyř desítek vozů pak dosáhla až na Klárov. Již od 9:00 se na nábřeží začaly shromažďovat davy lidí, kteří si mohli vozy prohlédnout nejen zvenku, ale mohli se podívat i dovnitř.

Tisíce lidí se v Praze přišly podívat na průvod tramvají.
V průvodu bylo asi 40 tramvají od těch nejstarších až po nejmodernější.

Díky Pražanům

Samotnému výjezdu tramvají předcházely projevy primátorky Adriany Krnáčové (ANO), jejího náměstka Petra Dolínka (ČSSD) a generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše. Všichni byli oblečeni v dobových kostýmech. „Velký dík za toto jubileum patří především vám, Pražanům, kteří MHD v tak hojné míře využíváte,“ řekl Dolínek. Ďuriš pak poděkoval současným i minulým zaměstnancům DPP. Krnáčová ve své řeči, kterou se snažila přizpůsobit mluvě před 100 lety, vyzdvihla prozíravost někdejšího vedení města, které vznik MHD umožnilo.

Trasa průvodu

Zástupy lidí byly nejen na Smetanově nábřeží, ale prakticky po celé délce trasy průvodu. Ten vedl po Národní třídě, přes Václavské náměstí, poté jely tramvaje Dlážděnou a přes náměstí Republiky a Štefánikův most zamířily na smyčku ve Stromovce.

V čele průvodu byla historická tramvaj a hned za ní vyjela koňka. Otevřený vůz táhly dva koně. V průvodu byly vozy z celé historie včetně populární tramvaje T3. Celou řadu uzavírala nejmodernější tramvaj Škoda 15T ForCity. Zájemci mohli vidět i některé technické vozy, třeba mazací tramvaj nebo automobily s plošinami, které jsou využívány k opravě trolejí.

DPP letos oslavil nejen 140. výročí vzniku pražské MHD, ale autobusovým průvodem si připomněl v červnu také 90. výročí zahájení pravidelné autobusové dopravy. Ta začala jezdit v roce 1925. První autobus sice vyjel již v roce 1908, avšak jejich provoz byl na řadu let přerušen.

ČTK

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?