30. června 2016 10:05 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Dostanou Češi odškodné za Dieselgate jako v USA? Brusel bojuje za ošizené Evropany

Američané peníze dostanou. A co zákazníci z Evropy? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Američané peníze dostanou. A co zákazníci z Evropy? | foto: Richard Cortés, Česká pozice

BRUSEL Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská vyzvala Volkswagen, aby za skandál s šizením emisních testů u naftových vozů odškodnil také zákazníky v Evropě. V USA obdrží většina majitelů problémových vozů odškodné 5100 až deset tisíc dolarů, což je v přepočtu 125 až 244 tisíc korun.

Podle Bieńkowské by bylo nespravedlivé, kdyby Volkswagen k zákazníkům v Evropě přistupoval odlišným způsobem než v USA.

„Evropští zákazníci byli podvedeni stejně jako američtí zákazníci, takže je jenom poctivé nabídnout jim srovnatelné odškodnění,“ řekla eurokomisařka.

VÍCE ČTENÍ:

Podobné výzvy adresují Volkswagenu rovněž organizace na ochranu práv spotřebitelů. Volkswagen však tyto výzvy odmítá a tvrdí, že zákazníky v Evropě nepostihne pokles hodnoty jejich vozů. „Situace v USA není srovnatelná s Německem a Evropou,“ uvedl mluvčí podniku.

Šance na získání odškodného od Volkswagenu soudní cestou v Evropě podkopává nedostatek účinných právních mechanismů, jako je například systém hromadných žalob ve Spojených státech. Situaci navíc komplikuje skutečnost, že pravidla pro emise naftových vozů jsou v Evropě méně přísná než v USA.

Americká dohoda za 375 miliard

V úterý Volkswagen zveřejnil podrobnosti dohody o řešení emisního skandálu ve Spojených státech, na které bude muset vynaložit až 15,3 miliardy dolarů (téměř 375 miliard korun). Z uvedené částky automobilka vydá deset miliard dolarů na opravy a odkup téměř půl milionu naftových vozů, které byly vybaveny nelegálním softwarem pro manipulaci s emisemi oxidů dusíku, a na odškodnění jejich majitelů.

Skandál propukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku.

Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 tisíc vozů. Nynější dohoda se týká asi 482.000 naftových vozů s dvoulitrovým motorem, na řešení pro zbývajících 85.000 aut s třílitrovým motorem stále ještě pracují právníci.

Volkswagen po odhalení skandálu v USA přiznal, že po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká rovněž 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

ČTK

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz