30. října 2018 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Jak se Česko brání záplavě kamionů? Známe silnice, kde mýto bude a kde ne

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 9Diskuse
Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

PRAHA Místní politici si můžou vybrat, zda se má na části silnic první třídy po roce 2020 vybírat mýto. Skoro polovina krajů ale zatím neví, jak si poradit, přestože se záležitost intenzivně řeší už od zimy.

Zkraje loňského roku se zvedl odpor regionálních politiků proti zavedení poplatků na vybraných silnicích I. třídy. Báli se, že mýto přiměje řidiče kamionů hledat trasy přes města a silnice, které nejsou na provoz těžkých aut stavěné.

O tři čtvrtě roku později se zástupci krajů a obcí dočkali, ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) jim ustoupil.Před dvěma týdny s nimi podepsal dohodu, že pokud budou chtít, mýto se na vybraných silnicích od roku 2020 vybírat nebude. Satelity budou trasy jen snímat, ale průjezd kamionů bude zdarma. Celkem se má rozhodovat o 14 úsecích v délce 900,2 kilometru.

LN proto oslovily všechny kraje, jak se rozhodly. Vyjma Prahy, Ústeckého a Moravskoslezského kraje, na jejichž území se žádná trasa nově zpoplatňovat neměla. Výsledek byl zarážející – pět z 11 regionů nedokázalo konkrétně odpovědět. Zatím jednají či analyzují situaci. Může se klidně stát, že nakonec bude některá silnice v jednom kraji zpoplatněná a ve druhém ne.

Kde se mýto vybírá nyní a jak to bude v budoucnu?

„K vašim dotazům se zatím nebudeme vyjadřovat. Vše je v této chvíli ve fázi jednání,“ vzkázala například mluvčí Olomouckého kraje Eva Knajblová. V tomto regionu se rozhoduje o zpoplatnění pokračování silnice 35 do Mohelnice.

I v dalších krajích jde zpravidla o jednu až dvě komunikace, u nichž se mají politici rozhodnout. Jasno nemá řada z nich ani navzdory tomu, že asociace krajů o možnost mýto nezavádět usilovala minimálně od zimy.

V Libereckém kraji řeší silnici vedoucí z Mladé Boleslavi do Jestřebí u České Lípy. Ani tam radní netuší, zda možnost takzvané nulové sazby mýta kvůli ochraně obyvatel před „migrujícími“ kamiony využijí.

„O jejím zavedení na vybraných úsecích bychom uvažovali až poté, co tuto záležitost prodiskutujeme s jednotlivými obcemi. Teprve potom případně podnikneme další kroky. Nechceme dělat předčasné závěry bez jejich souhlasu,“ prohlásil liberecký hejtman Martin Půta (SLK).

Konkrétní plány nemají ani jeho kolegové na Vysočině, v Jihomoravském a v Jihočeském kraji. Je také třeba dodat, že ministr Ťok v rámci výše zmíněné dohody uložil hejtmanům i starostům, aby vytipovali místa, kde by kasírování kamionů dopravní situaci naopak prospělo. Tedy, že by se jejich řidiči raději přesunuli na pohodlnější dálnice, když se na souběžné silnici I. třídy platí také.

Satelit nemusí kasírovat

Pro lepší pochopení situace: variabilní nasazení poplatků umožní satelitní technologie, s jejíž pomocí se bude v Česku mýto od roku 2020 vybírat. Rozšiřování zpoplatněných úseků tak bude podstatně snazší než u dnes používaných mýtných bran, které je nejen nutné postavit, ale také pro ně vykoupit potřebné pozemky.

Český stát přitom požadoval od firem, které se letos o desetiletou zakázku na správu mýta ucházely, aby do svých kalkulací zařadily také výše zmíněných 900 kilometrů vybraných silnic první třídy. To jednak nahrávalo využití satelitní technologie, ale také riziku, že se proud nákladní automobilové dopravy přelije nově na silnice nižších tříd.

Mýtná brána na dálnici.

Mýtné brány na dálnicích a silnicích I. třídy od roku 2020 nebudou vybírat poplatky. Nahradí je satelitní technologie.

„Řidiči by v regionech objížděli placené úseky po silnicích II .a III. třídy, a tím by docházelo k dalšímu ničení krajských komunikací. Kdyby i přes záporné stanovisko hejtmanů mělo dojít k rozšíření mýta, museli bychom požadovat kompenzaci oprav krajských silnic od státu,“ nechala se v lednu slyšet šéfka Asociace krajů ČR a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO).

Názory na dopad zpoplatnění nových silnic pro nákladní auta ani kraje, ani ministerstvo nedoložily žádným dopravním výzkumem. Každopádně šlo o velké politické téma, které musel řešit i premiér Andrej Babiš (ANO). Na nově zpoplatněné silnice si totiž stěžovali také zástupci dopravců a průmyslníků, kteří logicky nechtěli platit více a hrozili, že mýto pocítí lidé zdražením zboží.

Předseda vlády nakonec výtky vůči rozšíření mýta nevyslyšel, soutěž na mýto včetně zařazení 900 kilometrů „jedniček“ podržel. V dubnu už byl známý vítěz, konsorcium pod vedením firmy CzechToll z portfolia PPF Petra Kellnera.

Na západě mají jasno

Krátce poté, co ministr Ťok v září s novým správcem mýta podepsal smlouvu, učinil vstřícné gesto vůči obcím a krajům. Na rozdíl od dříve zmíněných krajů převažují regiony, kde mají o (ne)zavedení poplatků jasno.

Volnou ruku využila karlovarská hejtmanka Vildumetzová: ministerstvem vybranou trasu z Bošova do Karlových Varů nezpoplatní. Situace je v takovém případě zajímavá v tom, že nový provozovatel mýta CzechToll tam bude zmíněnou komunikaci satelitem pouze monitorovat. Stát tedy bude například měřit intenzitu dopravy – za což bude správci mýta platit – ale nebude mít z trasy žádné příjmy.

Jasno mají také v sousedním Plzeňském kraji. Silnici 26 vedoucí z Plzně až k hraničnímu přechodu Folmava zpoplatní. „Očekáváme přesun nákladních automobilů z této komunikace na dálnici D5,“ vysvětlila krajská mluvčí Alena Marešová.

Druhou ministerstvem vybranou silnici číslo 20, která vede auta z Plzně přes Nepomuk dále na hranici Jihočeského kraje, naopak od mýta osvobodí. Podle Marešové by došlo k přesunu kamionů na souběžnou silnici první třídy směřující na Klatovy.

Nejvíce vybraných tras pro zpoplatnění, celkem tři, má Středočeský kraj. Je výjimečný v tom, že se mýtu nikterak bránit nebude – tedy v případě, že se nákladní doprava neúnosným způsobem nepřelije na jiná místa v regionu.

  • 9Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz