Lidovky.cz: Je jízda na elektrokoloběžkách v běžném provozu nebezpečná?
První věc, kterou bych označil za nebezpečnou, je velikost samotné koloběžky. Postavení jezdce na koloběžce je podobné jako u cyklisty. Stejně jako cyklista má mnoho důvodů k tomu, aby se bál. Pokud nejede po cyklostezce a musí na silnici, tak se potýká s výmoly, nerovnostmi na vozovce apod. Jezdec na koloběžce je na tom mnohdy ještě hůře než cyklista, protože je níže a má mnohem menší kola.
Lidovky.cz: Může jezdec na koloběžce utrpět při srážce s automobilem vážnější zranění než cyklista?
Obávám se, že zvláště u těch půjčovaných koloběžek s elektrickým pohonem, tak jak to známe i z dovolených v zahraničí, nemáme příliš velkou tendenci vzít si přilbu, kterou by nám měli nabídnout. Většinou na nich jezdíme bez ní a užíváme si té volnosti. Úplně stejně se chovají i turisté u nás v Praze. Dalším problémem jsou chybějící rukavice, rozumná obuv a oblečení. Zájemci si koloběžku zapůjčí a tím pro ně končí veškeré starosti. Myslím si, že je to docela riskantní záležitost.
Lidovky.cz: Co byste doporučil lidem, kteří na koloběžce chtějí jezdit pravidelněji, například do práce, a zároveň chtějí dbát na bezpečnost?
Za prvé bych jim doporučil, aby se chovali na koloběžce jako na dopravním prostředku a nebrali to jako nějakou hračku, která se prosmýkne a proplete uzkými ulicemi. Měli by také při odbočování viditelně a včas rukou naznačit, kterým směrem jedou. Stejně tak by měli mít elektrokoloběžku vybavenou vším, co je potřeba – světla, reflexní prvky apod.
Elektrokoloběžky z Prahy 2 zmizíElektrokoloběžky, které turistům půjčuje americká firma Lime, z ulic Prahy 2 dočasně zmizí. Radnice se na tom s firmou dohodla, protože podle Prahy 2 porušil Lime umístěním koloběžek do ulic bez dohody s radnicí memorandum uzavřené v září mezi magistrátem a firmami pro sdílení kol a koloběžek. |
Lidovky.cz: Myslíte si, že pravidla firmy Lime, která obsahují například povinnost mít minimálně 18 let a vlastnit řidičský průkaz, mohou být jakýmsi záměrem zbavit se zodpovědnosti při dopravní nehodě?
Do té doby, dokud se žádná nehoda nestane, bude všechno v pořádku. Až dojde k nějakému většímu zranění na elektrokoloběžce, tak se o to všichni začnou zajímat a budou se zjišťovat detaily. Začne se zjišťovat například to, zda nemá koloběžka takový výkon, aby byl k jízdě řidičský průkaz opravdu potřebný. Je to podobné jako u elektrokola, pokud má nějaký výkon, tak potřebujete k řízení řidičský průkaz. Tím pádem by už musela elektrokoloběžka splňovat technické náležitosti, protože už by to bylo „vozidlo“.
To všechno se ale dozvíme až v tom momentu, kdy to bude nutné. Těžko v danou chvíli říct, zda v tomto konkrétním případu se těmito pravidly firma Lime kryje. Obávám se ale, že někteří provozovatelé podobných služeb už nyní možná nesplňují všechny potřebné náležitosti.
Lidovky.cz: Společnost Lime představila v USA nový model koloběžek, který je bytelnější a možná dorazí i k nám. Myslíte si, že by novější model znamenal větší bezpečnost?
Jestli už teď samotný výrobce ví, že lze udělat bezpečnější a masivnější konstrukci, tak je to na místě. Na jedné straně stojí technická stavba koloběžky. Druhou stranou věci je to, zda se u nás splňují všechny náležitosti spojené s provozem.