Dosud si vlaky vždy pořizovali dopravci, v tomto případě bude nákupčím stát. Platit za ně chce hlavně penězi z Operačního programu doprava. Z předpokládaných 20 miliard korun zatím ministerstvo dopravy počítá v první vlně s využitím 16,7 miliardy z bruselského fondu.
Vyplývá to z pracovního materiálu resortu, který mají Lidovky.cz k dispozici. Projekt s nadsázkou přezdívaný státní půjčovna vlaků je již poměrně detailně rozpracovaný. Experti z ministerstva dopravy, kteří jej mají na starosti, už mimo jiné spočítali, kolik vlaků, na jaké tratě a za kolik peněz potřebují.
ČD Cargo utíká z byznysového omylu: dává k soudu svou smlouvu na obří halu |
Například pro rychlíkovou linku Olomouc – Krnov – Ostrava chtějí koupit deset motorových vlaků s kapacitou 150 míst. Vyjít by měly zhruba na 1,5 miliardy korun. První soutěže na dodavatele plánuje úřad vyhlásit už na začátku podzimu. Se spuštěním tendrů ale musí nejprve souhlasit vláda.
„Rozsah bude velký, jsme veřejný zadavatel. Nyní řešíme materiál pro vládu a rádi bychom ho do měsíce předložili,“ popsal pro Lidovky.cz Jan Paroubek, známý železniční manažer, který má na ministerstvu dopravy projekt na starosti.
STÁT NA NÁKUPECHSeznam projektů se započetím v roce 2016. Celkem jde o 50 motorových vlaků a 77 elektrických. Rychlíky
16 motorových vlaků s kapacitou 150 míst 2,4 miliardy Kč
10 mot. vlaků s kapacitou 150 míst 1,5 miliardy Kč
8 elektrických vlaků s kapacitou 300 míst a 8 el. vlaků s 200 místy Regionální tratě
9 el. vlaků s kapacitou 160 míst 1 miliarda Kč
25 el. vlaků s kapacitou 315 míst a 6 el. vlaků se 145 místy 5 miliard Kč
13 el. vlaků s kapacitou 650 míst 3,6 miliardy Kč
12 mot. vlaků s kapacitou 120 míst 750 milionů Kč
4 el. vlaky s kapacitou 240 míst 600 milionů Kč
12 mot. vlaků s kapacitou 120 míst 840 milionů
4 el. vlaky s kapacitou 140 míst 480 milionů Kč |
Pokud se podaří záměr dotáhnout do konce, vozový park na českých kolejích by mohl výrazně omládnout. Nové soupravy dostane dopravce, který danou trasu od státu nebo kraje získá. Moderní vlaky se tak budou prohánět třeba na rychlíkové lince mezi Prahou a Děčínem. Nebo na regionální trati spojující Horažďovice, Plzeň a Pňovany.
„Počítáme s tím, že vozidla stejného typu budeme soutěžit v jednom ‚balíku‘. To je výhoda, kterou chceme získat. Abychom většími soutěžemi přilákali vyšší množství dodavatelů a získali lepší podmínky,“ uvedl Paroubek. Nebude to tedy tak, že by ministerstvo vyhlašovalo tendry pro každou trať zvlášť. Nyní jeho lidé analyzují počty cestujících na daných linkách a vybírají, které typy vozidel by byly pro daná místa vhodné.
Soutěže budou podle Jana Paroubka trvat minimálně tři čtvrtě roku. „U elektrických vlaků by byla doba dodání minimálně dva roky po podepsání smlouvy. U dieselových vlaků by mohla být trochu kratší. Počítáme s tím, že by soupravy mohly vyjet na trať v prosinci roku 2018,“ upřesnil Paroubek, který v minulosti působil mimo jiné v Českých drahách, RegioJetu nebo Leo Expressu.
Oťukávání s kraji
Pro rychlíkové tratě si vybírá dopravce stát, u regionálních jsou to kraje. Tam je proto situace o něco složitější. V tuto chvíli není ještě úplně jasné, jak se k celému projektu regiony postaví. Se zástupci krajů dochází k jakémusi oťukávání a výměně informací.
I v případě regionálních tratí počítá ministerstvo s tím, že by soupravy zůstaly v majetku státu. Resort by s kraji podepsal separátní smlouvy na to, že by jim vlaky dal k dispozici. Samy by si pak řešily výběr dopravce.
Projektu pomyslné půjčovny vlaků zatím příliš nefandí České dráhy, které před časem vypsaly vlastní soutěže na nové soupravy, s nimiž chtějí uspět v tendrech na tratě. Pokud by ale ministerstvo půjčovnu prosadilo, zřejmě by České dráhy vozidla z těchto tendrů neodebraly.
Rychlejší otevírání trhu
Na projekt jsou i pozitivní ohlasy. „Nákup vlaků pro zajištění závazku veřejné služby v železniční osobní dopravě objednatelem namísto dopravce patří v Evropě k často používaným mechanismům. Jeho nemalá výhoda pro objednatele spočívá v tom, že může v případě potřeby dopravce poměrně snadno vyměnit, protože ten má víceméně jen postavení nájemce vozidel,“ uvedl železniční expert Emanuel Šíp, který v minulosti mimo jiné vedl České dráhy.
I přes určité pochybnosti, zda ministerstvo tuto operaci bezchybně zvládne, je Šíp optimistický. „Je třeba záměr ministerstva přivítat, protože umožní rychlejší otevírání trhu železniční osobní dopravy, a navíc omezí rizika, která by vyplynula z případného provozního nebo finančního selhání dopravce,“ dodal.