23. srpna 2018 10:40 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Ťokův supertendr na mýto přežil klinickou smrt. Šéf úřadu jej vrací do hry

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Mýtná brána na dálnici. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mýtná brána na dálnici. | foto: Shutterstock

PRAHA Lidé z antimonopolního úřadu budou muset znovu posuzovat, zda byl výběr nového správce mýta podle pravidel. Šéf ÚOHS totiž zrušil předchozí verdikt svých lidí, kteří na jaře rozhodli o tom, že se ministerstvo dopravy v zadání dopustilo zásadních chyb. Šéf resortu Dan Ťok to označil za dobrou zprávu.

Úředníci v dnes už zrušeném rozhodnutí vytkli zadavatelům především to, že na přepisovatelných discích poskytli uchazečům o tuto významnou státní zakázku rozdílné podklady. Údajně se lišily až desítky tisíc souborů. Ministerstvo toto pochybení odmítalo a tvrdilo, že se jednalo převážně jen o začernění osobních údajů.

Vítězem tendru se v dubnu stalo sdružení firem CzechToll z investiční skupiny PPF a slovenského SkyTollu, které uspělo se satelitním výběrem poplatků a cenou 10,75 miliardy za deset let. Současný provozovatel Kapsch byl až druhý. Právě tato firma průběh soutěže nejvíce napadala, k antimonopolnímu úřadu podala hned několik stížností. A v první instanci uspěla. Z nového verdiktu jsou jeho manažeři logicky zklamaní, protože se jim „obhajoba“ mýta opět vzdálila.

Nyní je totiž znovu ve hře možnost, že původní výsledky soutěže, v níž Kapsch skončil až druhý, budou platit. Díky předsedovi Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petru Rafajovi, který sice ve čtvrtek dopoledne řekl, že jeho lidé postupovali při rozhodování správně, ale je třeba ještě dopracovat právní posouzení celé věci.

Jde o hodně prestižní a strategickou zakázku, která přináší státu nemalé peníze. Kapsch loni vybral na poplatcích 10,4 miliardy a bezmála 1,6 miliardy si rozdělil se svými obchodními partnery, zbytek putoval do státní kasy.

KAPSCH VOLÁ POLICII

  • Společnost Kapsch podala minulý týden trestní oznámení na advokáta Jana Hrazdiru, který je členem rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) k mýtnému tendru.
  • Podle firmy mohl Hrazdira zneužít svou pravomoc a ovlivnit tak výsledek celého řízení ve prospěch ministerstva dopravy.
  • Hrazdira výtky Kapsche odmítl a označil je za nesmysl. Stejně tak ministerstvo dopravy. Antimonopolní úřad se k případu nevyjádřil.

„Po přezkoumání rozhodnutí a na základě doporučení rozkladové komise předseda Rafaj uzavřel, že ačkoliv jednotlivé skutkové závěry prvostupňového rozhodnutí jsou správné, právní posouzení celé věci je však nutno dopracovat. Nebyly totiž dostatečně zohledněny některé významné okolnosti případu. Po procesní stránce však řízení proběhlo bez vad,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Výtka předsedy úřadu směrem k první instanci spočívá v tom, že není zřejmé, zda skutečně stěžovatel, tedy společnost Kapsch utrpěla rozdílnosti vydávaných dat nějakou újmu.

“Žádný z dalších účastníků zadávacího řízení způsob ani obsah této části dokumentace nerozporoval. Navíc navrhovatel výslovně ve svém návrhu neuvedl, v čem měla spočívat újma na jeho právech,“ dodal mluvčí Švanda.

Potěšená reakce z ministerstva dopravy na sebe nenechala dlouho čekat.

„Dobrá zpráva z Brna, mýtný tendr pokračuje. Rozhodnutí ÚOHS budeme nyní analyzovat, abychom určili náš další postup,“ reagoval na verdikt ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Není času nazbyt. Nový provozovatel musí převzít správu výběru poplatků od kamionů a autobusů od začátku roku 2020. A pokud by šlo o nového správce, musí mít dostatek času na převzetí a přípravu systému.

Na nové řízení má antimonopolní úřad dva měsíce. Zároveň zatím platí předběžné opatření ÚOHS, že ministerstvo nesmí podepsat smlouvu s vítězem tendru. Tomu však čtvrteční rozhodnutí minimálně vrátilo naději na to, že po Kapschi mýtný systém v Česku převezme.

“Rozhodnutí vítáme. Současný systém na výběr mýta je technologicky i morálně zastaralý a naší nabídkou ve férovém tendru jsme dokázali, že jeho provoz, realizovaný společností Kapsch, je drahý,“ tvrdí Miroslav Beneš, mluvčí společnosti CzechToll, která dala nejlacinější nabídku.

Kapsch a jeho řešení

Oproti tomu lidé z Kapsche jsou logicky zklamaní. V uplynulých dnech dokonce v trestním oznámení napadli nezaujatost rozkladové komise ÚOHS, z jejíhož stanoviska vycházel šéf úřadu Rafaj. Zejména kvůli osobě advokáta Jana Hrazdíry, který měl jako člen komise údajně jednat ve prospěch ministerstva dopravy.

„Na druhou stranu vítáme, že se antimonopolní úřad v obnoveném správním řízení dostane k prozkoumání dalších ještě nevypořádaných námitek, které podle našeho názoru představují ještě zásadnější důvody ke zrušení nevydařeného mýtného tendru,“ říká Karel Feix, ředitel českého Kapsche.

Připomíná také skutečnost, že s ohledem na předběžné opatření nemůže ministerstvo podepsat smlouvu s vítězem. A nabízí vlastní řešení. „Tím může být jak rychlý přechod provozování mýta na stát, přičemž ministerstvo má na stole stále platnou nabídku na odkup naší firmy, tak i uspořádání otevřeného tendru na provoz stávajícího státního systému, který by nezabral více než rok,“ podotýká Feix.

  • 2Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz