Neděle 23. února 2020svátek má Svatopluk 10 °C občasný déšť Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Ministerstvo dopravy vydalo 50 výzev k odstranění billboardů od dálnic

Silničáři začali s odstaraňováním billboardů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Silničáři začali s odstaraňováním billboardů. | foto: ČTK

PRAHA Ministerstvo dopravy doposud provozovatelům reklamních poutačů podél dálnic zaslalo zhruba 50 výzev k odstranění. Řekl to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Celkem by mělo být od komunikací vyklizeno na 3000 reklamních poutačů, jejich majitelé zatím s úřady na jejich odstraňování spolupracovat nezačali. Pomalý postup při vyklízení komunikací od reklamních ploch zdůvodňuje ministerstvo administrativně náročným postupem.

„Nejprve bylo třeba reklamní zařízení zmapovat, poté ke každému z nich musíme vyhledat historicky vydané povolení a ověřit, že se týkalo ochranného pásma, kde je zákonem od září reklama zakázaná,“ uvedl Neřold. Pokud majitelé na výzvu nereagují, předává ministerstvo informace o vydaných výzvách správci dálnic, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má povinnost do dvou týdnů poutače zakrýt a odstranit.

Úřad majitele vyzývá k odstranění reklam od poloviny září kvůli novele zákona, která zakazuje umístění billboardů v ochranném pásmu kolem dálnic a silnic I. třídy. Silničáři začali s odstraňováním poutačů začátkem října. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla byly odstraněny vytipované poutače na dálnicích D1 a D11. Kromě klasických reklamních nosičů stojících vedle komunikace už začali silničáři i s vyklízením reklamních ploch visících na mostech nad komunikacemi.

Postup ŘSD při odstraňování poutačů bude zřejmě komplikovat nástup zimního počasí. Prioritou je totiž podle Rýdla zvládnutí zimní údržby silnic. Na odstraňování poutačů tak zaměstnanci ŘSD vyjíždějí pouze v situaci, kdy není potřeba pracovat na udržení sjízdnosti silnic, což je práce, která má prioritu. Kvůli nedostatku vlastních kapacit tak ŘSD už dříve vyhlásilo výběrová řízení na soukromou firmu, která by reklamy odstraňovala. Zatím se ale žádný z tendrů nepodařilo dokončit.

Výsledky zatím podle ministerstva dopravy nepřineslo ani prohlášení majitelů poutačů, kteří před dvěma týdny prostřednictvím Svazu provozovatelů venkovní reklamy oznámili, že chtějí na odstraňování poutačů s úřady spolupracovat. „Svaz jsme vyzvali, aby nám předložil návrh harmonogramu prací, který budeme moci kontrolovat,“ uvedl Neřold. Posun by v tom mohlo přinést odpolední setkání zástupců svazu a ministerstva dopravy.

Zatímco na dálnicích má povinnost odstraňovat nepovolené poutače ŘSD, na silnicích první třídy je to podle ministerstva dopravy věc krajů a jejich organizací. Nařízení o odstranění billboardů, motivované zvýšením bezpečnosti silničního provozu, se netýká zastavěných území, kde je ale reklamních ploch nejvíc. Celkem se odhaduje, že je v Česku na 25 tisíc reklamních poutačů.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací.

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...