Podle šéfa resortu Pavla Dobeše se v okolí dálnic vyskyuje tisíc až dva tisíce billboardů, ministerstvo se ale zatím zaměřilo pouze na část reklamních zařízení, která jsou v ochranném pásmu a nemají pro umístění v tomto prostoru výjimky.
ČTĚTE TAKÉ: |
"Přes jednotlivé okresní správy Ředitelství silnic a dálnic se vytipovávají jednotlivá zařízení a zkoumá, se jestli mají příslušná povolení," uvedl mluvčí dopravního resortu Martin Novák.
Řada starších smluv s majiteli reklamních poutačů totiž takovouto výjimku obsahuje.
20 tisc billboardůNovela zákona o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic. Billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy nikterak neomezuje. Celkem je v Česku registrováno na 20 000 venkovních reklamních ploch. |
S těmi už ale ŘSD smlouvy neobnoví a do pěti let by tak měly z okolí rychlostních silnic zmizet všechny poutače kromě těch, které inzerují například motely a další služby umístěné přímo na komunikaci.
Výzvy k odstranění podle Nováka úřad rozesílá asi jen pětině majitelů billboardů. Většina z nich prý černé poutače odstranila sama. Ochranné pásmo 250 metrů kolem dálnic a rychlostních silnic zavedla novela zákona o pozemních komunikacích, která začala platit od prvního září letošního roku.
Proč tak pomalu?
Současná snaha ministerstva dopravy a ŘSD je ale podle Vojtěcha Razimy, ředitele obecně prospěšné společnosti Acta non Verba a dlouholetého odpůrce reklamních poutačů u silnic, nedostatečná. Poutače by podle sdružení totiž mohly od rychlostních silnic mizet daleko rychleji.
Předčasně jde prý vypovědět například smlouvu se společností News Outdoor, která je majitelem 391 reklamních ploch kolem dálnic a rychlostních silnic bez toho, aby stát musel čelit sankcím. To ale ministerstvo dopravy dlouhodobě popírá.