20. listopadu 2018 6:00, aktualizováno  12:04 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy zdraží jízdné o 2,5 procenta a navýší počet vlaků. Podívejte se, co se změní od 9. prosince

Nový Ejpovický tunel u Plzně. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nový Ejpovický tunel u Plzně. | foto: ČTK

PRAHA Nový jízdní řád ČD, který začíná platit od 9. prosince, přináší výrazné novinky jak na mezistátních trasách, tak i na těch vnitrostátních. České dráhy počítají s nárůstem cestujících na dálkových spojů, ti si budou muset zvykat na nové názvy vlaků. Kvůli růstu inflace zdraží všechny jízdenky o 2,5 procenta. Podívejte se na hlavní změny.

Zdražení jízdenek o 2,5 procenta

Letošní inflace ovlivní i základní ceníky Českých drah. Od 9. prosince se o 2,5 % zvedne cena jízdenek u obyčejného, zákaznického a dalších druhů jízdného, které je na základě ceníku vypočítáno. V reálu to bude znamenat zdražení o několik jednotek korun. U vzdálenosti 25 kilometrů to bude ze 45 korun na 46 korun, u vzdálenosti 50 kilometrů se cena zvýší o 2 koruny a u větší vzdálenosti například 100 kilometrů se zdraží ze 147 korun na 151 korun.

Navýšený počet spojů

ČD rovněž v příštím roce navýší počet vlaků na průměrných 7223 spojů denně, což je o 182 spojů více, než letos. Na úterní tiskové konferenci to řekl člen představenstva ČD Michal Štěpán. „Počet spojů a nabízených míst ve vlacích i vzdálenost, kterou všechny naše vlaky ujedou v novém jízdním řádu, budou mírně vyšší. Denně vypravíme v průměru o 182 spojů více a celkově naše vlaky najezdí o 3,7 milionů kilometrů více než v končícím jízdním řádu,“ upřesnil Štěpán. Celkem bude zavedeno v novém jízdním řádu 9041 vlaků, tedy o 116 vlaků více než v předešlém období.

Ejpovický tunel

Již ohlášenou změnou je otevření nejdelšího tunelu v Česku. Díky Ejpovickému tunelu se zkracuje cesta z Plzně do Prahy o 19 minut. Tuto trasu tak rychlík zvládne za hodinu a 29 minut, opačným směrem se cesta zkracuje o 17 minut. Obdobně se zrychluje cesta z Prahy do Klatov. Cestovat z Plzně do Prahy rychlíkem se tak vyplatí z časového hlediska víc než jet doposud rychlejším autobusem na pražský Zličín a metrem do centra. Trať mezi Rokycany a Plzní, která se zkrátila o šest kilometrů na 14 km, by mělo podle zástupců obou koncových měst využívat ještě více lidí.

Změna v názvech linek

Nejviditelnější změnou pro řadu cestujících bude odklon od pojmenování jednotlivých vlaků, které budou označeny jednotnými jmény, vždy platnými pro celou linku. K tomuto částečnému sjednocení došlo už na konci loňského roku, kdy se označení jako Západní expres či Slovácký expres osvědčilo. V novém jízdním řádu se objeví celkem 62 různých názvu pro 609 dálkových vlaků. Dostanou jména podle názvů řek, hradů či jiných významných míst, které budou na trase míjet.

Spoje z Prahy do Vídně a Štýrského Hradce v Rakousku budou mít například název Vindobona. Na koleje se tak vrátí legendární rychlík, který za minulého režimu patřil k „výkladním skříním“ tehdejších Československých státních drah. Tentokrát se tak ovšem budou jmenovat všechny vlaky na této lince. Podobně například linka z Prahy do Berlína a Hamburku ponese jméno Berliner. Do Žiliny bude přes Valaššsko jezdit Valašský expres. Další změny se uskuteční i u vnitrostátních vlaků a linek.

Pendolino z havárie u Studénky a posílení klíčové trasy

Na trať Praha – Ostrava se vrací přibližně dvouhodinový interval rychlovlaků. Poté, co byly opraveny a revitalizovány všechny vlaky Pendolino, včetně toho z havárie u Studénky v roce 2015, které už může cestující potkat na železnici, tak dochází k posílení tohoto vytíženého spoje.

Nehoda ve Studénce - pendolino smetlo kamion stojící na železničním přejezdu.

Havárie Pendolina u Studénky.

Místo vlaků InterCity pojedou z Prahy vlaky SC Pendolino také ve 13:41 a v 15:41. Druhý spoj bude během pátků a vybraných dnů před víkendy prodloužen až do Košic. V opačném směru pojedou Pendolina místo vlaků InterCity z Ostravy hl.n. v 9:15 a v 17:15. Posílení čeká také ostatní spoje mezi Prahou a střední a severní Moravou. Místo pátečního posilového vlaku EC Roháče pojede během pracovních dnů nový vlak IC Opavan, cestující se tak dostanou častěji z Prahy do Opavy přímým spojem.

Změny v mezistátních linkách

Mezistátní jízdní řád Českých drah se pro další rok příliš nemění. Mezi novinky patří již zmíněné posilové Pendolino Košičan, které zamíří z Prahy do oblasti Tater a Košic. Dále také přibude nové přímé noční spojení jižní Moravy a Ostravy s Berlínem vlakem nightjet ÖBB. Na ten budou navazovat další noční vlaky jako Metropol do Maďarska nebo Chopin do Polska. Díky Ejpovickému tunelu se pak urychlí cesta do Mnichova zhruba o čtvrt hodiny.

pkPatrik Kozlík