Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Obří Airbus A380 může skončit, aerolinie nemají o tak velká letadla zájem

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Aerosalon v Dubaji přinesl Airbusu rekordní zakázku, ale také velké zklamání. Ukázalo se, že éra „superjumba“ A380 se pravděpodobně blíží ke konci. Jejich největší odběratel Emirates nakoupil u Boeingu a ani další aerolinie nejeví zájem.

Airbus A380 společnosti Emirates na letišti v Aucklandu foto: Lidovky.cz

Airbus má největší zakázku v historii. Američané objednali 430 letadel za bilion

Ještě těsně před veletrhem byl přitom Airbus optimistický. Aerolinie Emirates byly podle spekulací připraveny objednat dalších 38 letounů A380. Hned první den veletrhu ale přinesl evropské skupině šok, jelikož dopravce ze Spojených arabských emirátu raději objednal 40 menších strojů 787-10 od amerického Boeingu.

O dvoupatrový Airbus by prý aerolinie ještě mohly mít v budoucnu zájem. Prezident firmy Tim Clark se však nechal slyšet, že nenakoupí další stroje, dokud nebude mít garanci, že Airbus výrobu letadel nezastaví.

Bývalý prezident Spojených arabských emirátů Sheikh Zayed bin Sultan al-Nahayan...
Vnitřní vybavení vystavného Airbusu A380.

Tím ale vznikla paradoxní situace, jelikož Emirates jsou zdaleka největším odběratelem A380. Z celkem 317 prodaných letadel jich provozují sto a na dalších 42 čekají z dalších objednávek. Žádný jiný dopravce jich nemá více než dvacet.

Prohlášení Clarka tak může znamenat definitivní konec pro největší dopravní letadlo, protože ostatní aerolinie se k nákupům superjumba také příliš nemají. „Většina provozovatelů A380, s kterými jsem mluvil, není příliš nadšená z výsledků letadla vzhledem k nákladům,“ popsal Business Insideru šéf aerolinií Delta Ed Bastian.

Právě vysoké náklady na provoz řadu potenciálních zájemců odrazují a aerolinie raději nakupují o něco menší dvoumotorová letadla s efektivnějším provozem.

Při zahajovacím dni Air Show v Dubaji se předvedla letadla společnosti Emirates...

A380 sice uveze v základní konfiguraci přes 500 lidí a při vybavení celého letadla ekonomickou třídou dokonce 850 pasažérů, ale aerolinie raději vsází na větší počet letů v menších letadlech.

„Kdybychom poslali dva (Boeingy, pozn. red.) 787 za sebou, náklady na jedno sedadlo by byly nižší než u A380,“ řekl serveru Business Insider šéf aerolinií Qantas Alan Joyce. Jeho společnost si původně objednala 20 letadel A380, nakonec jich ale převzala jen 12.

Velkým letadlům v takové situaci hraje do karet rostoucí provoz na důležitých letištích, kde není možné jednoduše zvýšit počet letů.

Airbus ale v této situaci není sám, ani legendárnímu jumbo jetu Boeing 747 se na trhu v posledních letech nedaří. V současnosti americká firma v průměru vyrobí jen jeden kus za dva měsíce a některé aerolinie je dokonce úplně vyřazují z flotil. Už nějakou dobu se tak spekuluje o tom, že výroba 747, který poprvé vzlétl v roce 1969, úplně skončí.

Přelet Air Berlin na rozloučenou vyšetřují úřady. Stroj před přistáním proletěl nad věží

Dvoupatrové A380 je přitom o poznání mladší než americký konkurent. Do provozu se aktivně zapojilo teprve před deseti lety a slibovalo tehdy revoluci v dopravě. Kromě obrovské kapacity letoun v různých úpravách nabízí například bary, sprchy či prostor pro pohodlný spánek. Jak se ale ukázalo, letoun přišel na trh příliš pozdě a nezvládá vzdorovat konkurenci moderních letadel.

Airbus však nemusí tolik zoufat, jelikož na veletrhu také zaznamenal rekordní zakázku na menší letadla A320neo a A321neo. Těch si americký fond Indigo Partners, který drží podíly v několika dopravcích, objednal dohromady 430 za ceníkovou cenu 49,5 miliardy dolarů (asi 1,1 bilionu korun).

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...