20. prosince 2018 17:05 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

‚Působivá, byť kodrcavá jízda’. Miliardář Musk představil tunel pro vysokorychlostní přepravu osob

Šéf firmy SpaceX Elon Musk. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf firmy SpaceX Elon Musk. | foto: Reuters

Los Angeles  Americký miliardář Elon Musk v noci na čtvrtek SEČ novinářům a pozvaným hostům v Los Angeles představil svůj téměř 1,8 kilometru dlouhý testovací tunel pro vysokorychlostní přepravu osob, který se podle něj časem stane řešením ubíjejícího provozu v kalifornském velkoměstě. Zkušební jízda byla podle účastníků působivá, byť kodrcavá. Musk mezitím zdůraznil, že tunel ještě čekají úpravy, které zajistí plynulou jízdu, napsala agentura AP.

Hosté nastoupili do elektromobilu od výrobce Tesla a jeli nad zemí v Los Angeles ke stanici známé jako O’Leary Station, která se nachází v obydlené oblasti. Tam ve voze sjeli speciálním výtahem do překvapivě úzkého tunelu, který se nachází v hloubce asi devíti metrů. Červené světlo vystřídalo zelené, řidič prudce zrychlil a spolujezdci si připadali jako na diskotéce nebo ve vesmírné lodi. Vůz při jízdě kodrcal, jednomu z novinářů se udělalo nevolno a jiný křičel, jako by byl na horské dráze.

„Mám to. Řekl jsem si, tohle sakra bude fungovat,“ prohlásil Musk před reportéry. Kodrcání bylo podle něj způsobeno nedostatkem času na úpravy. Musk zdůraznil, že jde pouze o prototyp a že jízda v konečné verzi tunelu bude plynulá.

Testovací jízda Modelem X s napevno přišroubovanými postranními koly byla výrazně pomalejší, než se očekává ve finále. Zatímco nyní jel vůz rychlostí až 80 kilometrů za hodinu, v konečné verzi tunelu by se mělo podle plánu jezdit rychlostí až 241 kilometrů za hodinu. Přesto byla ale cesta výrazně rychlejší než po běžné silnici, a to i mimo dopravní špičku, píše AP.

Musk zároveň oznámil, že opustil původní plán umístění aut na speciální platformy. Místo toho navrhl postranní kola, která pomohou elektrovozům držet při vysoké rychlosti v tunelu stabilitu. Cena těchto kol se bude pohybovat kolem 200 až 300 dolarů pro celé auto.

Musk před dvěma roky na Twitteru oznámil, že ho „dopravní provoz dovádí k šílenství“, a postaví proto tunel. Následně založil společnost The Boring Company, která začala tunel hloubit.

U příležitosti testovací jízdy Musk poprvé popsal, jak funguje systém dopravy, kterému dal jméno „loop“. Autonomní vozidla a elektromobily by podle něj ve světových metropolích mohly být pomocí výtahů spuštěny do tunelů. Několik autonomních vozidel by v tunelech bylo k dispozici pro chodce a cyklisty. V tunelech by se pak všechny vozy mohly pohybovat svou maximální rychlostí. „Je to spíš podzemní dálnice než metro,“ řekl Musk.

Tunely pro basketbalové fanoušky či spojení chicagského letiště s centrem města

Jeden z tunelů, které Musk plánuje, známý jako Dugout Loop, má přivést losangeleské basketbalové fanoušky na Dodger Stadium z jedné ze stanic metra. Další má propojit centrum Chicaga s tamním mezinárodním letištěm. Oba projekty jsou ve fázi zkoumání dopadů na životní prostředí.

Musk řekl, že chicagský projekt má podle něj největší šanci na uvedení do provozu jako první. Doufá také, že v Los Angeles se otevře rozsáhlá podzemní síť před pořádáním olympijských her v roce 2028.

„Nebylo by úžasné, kdybyste mohli cestovat po Los Angeles, New Yorku, Washingtonu, Paříži, Londýně - kdekoli - rychlostí 150 mil za hodinu (přes 240 kilometrů za hodinu)?“ poznamenal Musk.

Podle agentury AP nicméně nejde o vysokorychlostní přepravu osob za využití technologie nazývané hyperloop (česky hypersmyčka), kterou Musk rovněž propaguje a která by měla umožnit cestovat rychlostí více než 1200 kilometrů za hodinu. Tento systém počítá s pohybem přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz