Pátek 7. srpna 2020svátek má Lada 14 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Nejnovější vlaky ČD získaly klíčové povolení. Smí vyjet na německé koleje

Nové Railjety Českých drah. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové Railjety Českých drah. | foto: Michal Šula, MAFRA

DRÁŽĎANY Nejnovější soupravy Českých drah Railjet získaly v úterý povolení pro cesty do Německa. Vlaky, které zatím vozí pasažéry z Prahy do Vídně, by tak mohly jezdit například do Drážďan a v budoucnu i do Mnichova.

Sedm modrých souprav Railjet si České dráhy pořídily kvůli lince do Vídně a Štýrského Hradce. Státní dopravce ale počítá v budoucnu i s jízdami do Německa. Získal k tomu důležité povolení.

PSALI JSME:

„Máme zprávu od dodavatele souprav, firmy Siemens, že naše vlaky získaly způsobilost k provozu v Německu od tamního drážního úřadu. Týká se veškeré kompatibility k provozu v německé síti,“ řekl serveru Lidovky.cz Michal Štěpán, náměstek ČD pro osobní dopravu.

Pro dráhy je toto rozhodnutí důležité hlavně z hlediska budoucnosti. Povolení pro provoz v Německu se týká nejen sedmi souprav Railjet, které si pořídily za dvě a půl miliardy, ale i dalších stejně sestavených vlaků, které si ČD můžou pořídit v budoucnu.

„Povedeme s německou stranou jednání o tom, že některé vlaky na trati Praha – Vídeň - Štýrský Hradec v okrajové části dne neskončí v Praze, ale budou pokračovat až do Drážďan,“ popsal Štěpán.

Interiér railjetu.
Interiér railjetu.
Od prosince budou railjety jezdit naplno mezi Prahou, Vídní a Štýrským Hradcem.
Interiér railjetu.

České dráhy nyní posílají do Německa vlaky na trasu do Berlína a Hamburku. Tam však o Railjety Deutsche Bahn zatím nestojí. Problémem jsou hlavně velice rozdílné požadavky na kapacitu souprav. Některé musí mít kromě restauračního vozu dvě první třídy a sedm druhých. Sestavování takových souprav z Railjetů by bylo velmi složité a jejich stahování z vídeňské trati do Německa drahé a provozně náročné.

Šéf Českých drah Daniel Kurucz ale věří, že německé povolení jeho firma využije. „Soupravy Railjet mají životnost 30 let, věřím, že se do Německa dostanou. Bylo by to určitě zajímavé,“ uvedl Kurucz. Nyní lobbuje u českých i německých politiků za zkvalitnění spojení přes Plzeň a Domažlice do Mnichova. To by byla právě další z možných tratí pro Railjety. „Považujeme to za jednu z budoucích páteřních tratí,“ dodal Kurucz.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Molekulární bioložka a genetička Soňa Peková. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Vlci útočí. Rodina z Beskyd se bojí o dcery i o turisty

Smečka vlčích mláďat v Javorníkách (7. 8. 2019) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Klidný život rodiny žijící v beskydské obci Hrádek blízko Jablunkova, změnil útok vlků. „Sedmiletá dcera ráda chodí se...

Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život
Golfová noha: Příběh Elišky, která se s ortopedickou vadou bude potýkat celý život

Ročně se v Česku narodí až 200 dětí s ortopedickou vadou nazývanou golfová noha. Jedná se o vrozenou vadu, kterou lékaři většinou odhalí už v...