18. října 2018 16:10 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Rozhodnutí ve sporu Taxify a pražských taxikářů padne v prosinci

Řidiči taxi už stávkovali masově proti Uberu, nyní se soudí s estonskou Taxify. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Řidiči taxi už stávkovali masově proti Uberu, nyní se soudí s estonskou Taxify. | foto:  Michal Šula, MAFRA

PRAHA Rozhodnutí ve sporu pražských taxikářů s estonskou společností Taxify padne 4. prosince. Ve čtvrtek Městský soud v Praze, který případ řešil potřetí, nerozhodl. Sdružení pražských provozovatelů taxislužby chce, aby Taxify respektovala české právní předpisy, nyní podle něj provozuje nekalou soutěž, protože nemusí splňovat stejné podmínky jako klasické taxislužby.

Taxify se hájí tím, že je pouze vývojářem a provozovatelem aplikace, kterou využívají řidiči a jejich zákazníci. Soudkyně ve čtvrtek oběma stranám dala do konce listopadu možnost podat poslední písemné návrhy k řešení kauzy.

„Naším cílem není vyloučit Taxify z trhu. Usilujeme pouze o to, aby respektovala české právní předpisy. Chceme, aby všichni soutěžitelé na trhu měli stejné podmínky,“ uvedl k žalobě právní zástupce pražských taxikářů Marek Hejduk. Taxikářům například vadí to, že řidiči Taxify nemusí mít označení taxislužby nebo nemají taxametry. Podle Hejduka v minulosti fungovala Taxify podle pravidel, nyní je patrně z ekonomických důvodů porušuje. 

Taxify ale odmítá odpovědnost za své řidiče. „Každý musí dodržovat pravidla, která se ho týkají. My pouze tvrdíme, že mobilní aplikace Taxify není povinná tyto povinnosti dodržovat, protože není řidičem. Je pouze mobilní aplikací a softwarem,“ uvedl po jednání advokát Taxify Matěj Krupa.

Aplikace funguje na stejné bázi jako běžný dispečink

Podle něj aplikace umožnila komunikaci mezi řidiči a zákazníky bez klasického dispečinku, přičemž tato komunikace pokračuje i na dalších úrovních, ať už osobně, nebo na internetu. Za splnění podmínek pro poskytování přepravních služeb však podle firmy zodpovídají pouze řidiči.

S tím však Hejduk nesouhlasí, podle něj aplikace funguje na stejné bázi jako klasický dispečink taxislužeb, a společnost tedy funguje jako zprostředkovatel těchto služeb.

Městský soud v souvislosti s Taxify řeší i jiný případ, ve kterém je žalující stranou společnost Liftago a týká se fungování Taxify v dalších městech ČR. Soud na začátku října vydal ve věci předběžné opatření, které Taxify dočasně zakazuje provoz služeb v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích. Firma provoz ale nepřerušila a dál se odvolává na svou pozici provozovatele platformy, nikoli přepravy. O předběžné opatření, které by zakazovalo fungování společnosti i v Praze, v minulosti žádali také pražští taxikáři, soud jim však nevyhověl.

Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015. V Praze podle údajů společnosti využívá aplikaci několik stovek aktivních řidičů. V dalších městech začala služba fungovat od letošního července.

Pražští taxikáři na protest proti působení Uberu a Taxify v hlavním městě několikrát blokovali dopravu. Uber argumentoval tím, že není taxislužbou, ale že zprostředkovává spolujízdu v rámci sdílené ekonomiky. S tím taxikáři nesouhlasí.

ČTK

Najdete na Lidovky.cz