Shoda mezi zástupci českých a čínských investorů Smartwings (každý má zhruba poloviční podíl) byla ostatně podmínkou pro stát, aby kývl na půjčku či bankovní záruku. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) už dříve mluvil o částce zhruba 1,5 miliardy korun.
Chcete po nás vrátit peníze? Už s námi nepoletíte, hrozil cestujícím Ryanair |
„Všichni akcionáři společnosti jsou připraveni, za předpokladu dosažení komplexní dohody všech tří stran, včetně státu, se finančně podílet na záchraně společnosti,“ řekla po valné hromadě pro Lidovky.cz mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Už loni vložili čeští akcionáři do firmy kapitál ve výši 750 milionů korun a totéž očekávali také od státní společnosti CITIC, jíž patří bezmála polovina firmy zajišťující linkové i charterové lety. K příslibu čínské strany došlo až ve čtvrtek.
„Primárně musí situaci řešit majitelé, kteří se musí shodnout na vlastnické strategii a na tom, jak sami posílí firmu. Stát má pouze omezené možnosti, jak jí pomoci,“ řekl pro Lidovky.cz před valnou hromadou ministr Havlíček.
Nyní by tedy měla být otevřená cesta pro další díl zmíněné mise: půjčku nebo bankovní garanci od státu. Těžce zkoušeným aerolinkám, které v těchto dnech teprve začínají s prvními lety, v tuto chvíli banky potřebné peníze nepůjčí.
Firma na ní schválila finanční model letecké skupiny pro letošní a příští rok. Vycházet má ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy. Více informací ale nikdo říct nechtěl, na dotazy nereagoval ani zástupce skupiny CITIC Jaroslav Tvrdík.
„Českou“ majoritu v holdingu tvoří společnosti, za nimiž stojí majetkově zejména Šimáně a další manažeři: Jaromír Šmejkal a Roman Vik. Podíl přesahující 49 procent, tedy těsnou menšinu, drží společnost CITIC ovládaná čínským státem.
Loni Smartwings přepravily 8,2 milionu cestujících, jsou důležitým partnerem českých cestovních kanceláří. Ve flotile má 55 letadel a za normálního stavu tvoří třetinu provozu pražského Letiště Václava Havla.