10. prosince 2018 15:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Česku hrozí miliardová arbitráž. Kapsch prohrál další bitvu o mýto, ale vzdát se nehodlá

Ministr dopravy Dan Ťok. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ministr dopravy Dan Ťok. | foto:  Michal Růžička, MAFRA

BRNO Antimonopolní úřad zatarasil jednu z posledních cest, po níž by mohla rakouská společnost Kapsch dokráčet k udržení správy mýta v Česku. Zamítl její stížnost na údajnou neplatnost smlouvy, kterou ministerstvo dopravy v září uzavřelo s konkurenční společností CzechToll. Kapsch se proti verdiktu odvolá a hrozí arbitráží proti Česku.

Firma, která má výběr peněz od kamionů a autobusů na českých dálnicích na starosti už od roku 2007, je připravena bránit se soudní cestou. Šéf Kapsche Karel Feix už v září pro LN řekl, že by si v případě neúspěchu svých protestů mohl stěžovat i v Bruselu. To nyní firma potvrzuje a tvrdí, že se Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nevypořádal s jejími výhradami k soutěži na správu mýta, kde Kapsch skončil druhý na pásce. Nyní se odvolá.

„Pokud nenalezne právo a spravedlnost ani rozkladová komise složená z neutrálních právních expertů, věříme, že tak následně učiní nezávislý správní soud. Společnost Kapsch kromě výše zmíněných nástrojů zvažuje další právní kroky jako jsou například podnět k Evropské komisi či mezinárodní arbitráž proti České republice,“ popsal mluvčí Kapsche David Šimoník.

Jde o hodně. Ve hře je lukrativní zakázka na deset let v hodnotě více než deseti miliard korun. Není tedy divu, že se o ni společnost Kapsch snaží bojovat všemi možnými prostředky. V ostře sledovaném výběrovém řízeni ji letos na jaře získalo konsorcium firem CzechToll (ze stáje PPF Petra Kellnera) a slovenského SkyTollu, který má na starosti mýtný systém na sousedním Slovensku. Jeho satelitní systém musí začít fungovat od 1. ledna 2020.

Smlouvu s CzechTollem podepsal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) v září letošního roku. Šéfové Kapsche však míní, že Ťok na to neměl právo. Mimo jiné proto, že jejich stížnost na soutěž o správu mýta nebyla ještě uzavřena. Podle Kapsche také stále platí předběžný úřední zákaz na podpis smlouvy s vítězem tendru.

V hlavní roli strážci trhu

To však dnes ÚOHS odmítl.  Mluvčí strážců férového trhu Martin Švanda řekl, že předběžné opatření, které zapovídalo státu podepsat smlouvu s vítězem tendru, už není platné. Proti výsledkům předešlého řízení ÚOHS, kdy došlo k zamítnutí stížností společnosti Kapsch na tendr, se totiž resort dopravy neodvolal a úředně tak předběžné opatření pozbylo platnost.

„Návrhu společnosti Kapsch na uložení zákazu plnění výše uvedené smlouvy tedy nelze vyhovět,“ vysvětlil Švanda. Radost mají logicky zástupci CzechTollu, kteří můžou pokračovat v přípravě satelitního systému.  „Mýtný tendr byl férový a všichni uchazeči měli stejnou příležitost podat co nejlepší nabídku,“ uvedl Miroslav Beneš, tiskový mluvčí společnosti CzechToll.

Kamiony na dálnici.

Rozhodnutí ÚOHS kvituje i Ťokův resort, pro nějž je další pokračování mýtného systému jedno z klíčových témat. Konsorcium CzechToll a SkyToll tedy dál pokračuje v přípravě nového mýtného systému, který spustí koncem roku 2019.

Brněnský úřad je jednou z ústředních postav spletitého příběhu. Soutěž na mýto, v níž zvítězil s nabídkou 10,75 miliardy za 10 let, nejprve v květnu zrušil. Vedlo ho k tomu zejména to, že ministerstvo dopravy poskytlo uchazečům na elektronických nosičích rozdílné podklady. Údajně se lišily desítky tisíc souborů. Ministerstvo se bránilo tím, že se jednalo převážně o začernění osobních údajů.

O několik měsíců později, v září rozhodl úřad úplně opačně. Případu se věnoval znovu, protože mu jej na konci srpna vrátil předseda Petr Rafaj k novému prověření.

„Úřad zamítl návrhy společnosti Kapsch, neboť v postupu zadavatele neshledal porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, případně správní řízení zastavil, neboť v návrhu nebyla tvrzena újma, kterou měl zadavatel svým jednáním navrhovateli způsobit,“ uved tehdy mluvčí Švanda. Přeloženo: chyby v zadání soutěže se zřejmě staly, ale poražené firmy –v tendru se utkaly celkem čtyři –tím nijak neutrpěly.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz