Firma Eurovia se se státem rovněž soudí o vinu na zvlněné dálnici D47. V minulosti vedla rovněž spory o takzvané valorizace cen na stejné stavbě.
Poslanci přece jen zkusí vyšetřit, kdo zfušoval dálnici D47. Komise si odhlasovala přežití |
„Věříme, že i v dalších soudních řízeních se ukáže, že naše společnost postupovala vždy podle zákona a platných smluv,“ uvedla mluvčí Eurovie Iveta Štočková. V případě valorizací, které měly firmám pokrýt meziroční zvýšení nákladů spojených s předpokládaným zdražením stavebního materiálu, nicméně soudy daly za pravdu Ředitelství sinic a dálnic (ŘSD), které je státním investorem při výstavbě silnic.
Celkem podalo ŘSD sedm žalob na neoprávněné navyšování cen o takzvané valorizace na stavbách dálnice D47 v hodnotě 1,2 miliardy korun. Nakonec státní organizace vysoudila zhruba čtvrtinu této částky, zbytek nároků soudy označily za promlčené.
Největším sporem státu a Eurovie nicméně zůstává otázka zvlněné D47. Cenu opravy odhaduje ŘSD na několik miliard korun. Spor o vady na zhruba devítikilometrovém úseku dálnice v Ostravě vypukl v roce 2011, kdy ŘSD na poškozených úsecích nechalo provést kontrolní vrty.
Podle ŘSD zhotovitel, společnost Eurovia, nedodržel domluvený postup stavby a většina vad vznikla použitím nekvalitního podkladového materiálu. Eurovia to odmítá.