22. března 2017 17:15 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Vláda kývla na otevírání české železnice. Monopol ČD zůstane, zlobí se konkurence

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Leo Express loni podal ministerstvu dopravy nabídku na provoz linky Praha –... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Leo Express loni podal ministerstvu dopravy nabídku na provoz linky Praha –... | foto: Vizualizace Leo Express

PRAHA Česká železnice má plán, jak se bude dál otevírat konkurenci. Vláda ve středu schválila postup liberalizace trhu, nad nímž však kroutí hlavou soukromí dopravci. Podle nich znamená de facto pokračování monopolu Českých drah.

Do konce roku 2021 se uskuteční soutěže na zajištění dopravy na pěti rychlíkových tratích. Nová strategie se od té původní hodně změnila. Proti předchozímu plánu ministerstva dopravy se posunula soutěž o provoz na trati z Liberce do Pardubic a v plánu byly vyměněny některé tratě za jiné.

Návrh ministerstva nedávno kritizovali soukromí dopravci RegioJet, Leo Express a Arriva. Podle nich je počet nabízených tratí v soutěžích nedostatečný. Vláda podle nic také de facto schválila, že bude i po roce 2019 zadávat zakázky v dotované dopravě přímo státním Českým drahám.

„Budeme požadovat, aby vláda notifikovala veškerá přímá zadání již nyní, aby i další dopravci měli dostatek času na přípravu zejména z hlediska zajištění vozového parku a mohli a podat alternativní nabídky, které budou znamenat lepší služby pro zákazníky a úsporu dotací oproti přímému zadání Českým drahám,“ reagoval mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Dopravce s typickými žlutými vlaky podle něj předloží ve všech případech vlastní nabídku. Ministerstvo dopravy tak nebude moci zadat zakázky přímo ČD.

Proti schválenému jízdnímu řádu liberalizace se bouří také další soukromý dopravce Leo Express. „Schválená zpráva o postupu otevírání trhu konzervuje status quo a netransparentní objednávku u Českých drah. Naši nabídku na provoz expresu do Mnichova, která by znamenala poloviční náklady, ministerstvo dopravy ani nezařadilo do materiálu,“ postěžoval si ředitel Leo Expressu Peter Köhler.

Z plánu zmizela linka do Ústí

Aktuální plán počítá s posunutím soutěže na trati z Liberce do Pardubic o dva roky. Nový dopravce by zde mohl vyjet na přelomu let 2020 a 2021. Byly rovněž vyměněny některé tratě za jiné. Vypadla z něj i část týkající se založení takzvané státní půjčovny vlaků, kterou kritizovalo vedení Českých drah, odbory i část politiků za ČSSD a ANO.

Trasy z Prahy do Ústí nad Labem a Chebu a z Prahy do Děčína byly nahrazeny za jiná elektrifikovaná spojení. Trasy do Ústí nad Labem po levém břehu Labe z plánů liberalizace vypadly proto, že do budoucna mají České dráhy na základě smlouvy s německou stranou zajišťovat na stejné trase mezinárodní expresy do Berlína.

Vlaky společností Leo Express a ČD.

Vlaky společností Leo Express a ČD.

Ministerstvo navrhlo vypsat soutěže na trasy z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem a z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Další změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu. Mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha - Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo v Kařezu.

Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince. Provoz expresních vlaků do Mnichova, který mají podle ministerstva provozovat České dráhy, vyjde na 178 milionů korun ročně.

ČTK, Lidovky.cz
  • 1Diskuse




České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum
České porodnice nedodržují standardy pro podporu kojení, ukázal průzkum

Jak před pár dny informoval portál iDNES.cz, porodnice by podle UNICEF a Světové zdravotnické organizace měly dodržovat 10 kroků, které vedou k úspěšnému kojení. Podle průzkumu iniciativy Šestinedělky a České ženské lobby však všechny tyto kroky nedodržuje žádná z českých porodnic.