4. prosince 2018 15:35 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Výběr šéfů Českých drah jde do finále. Ve hře je i exředitel polské důlní firmy

Rychlík Interpanter Českých drah | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Rychlík Interpanter Českých drah | foto: České dráhy

PRAHA Po zářijovém personálním zemětřesení je vedení největšího českého dopravce jen tříčlenné. Výběr dvou zbývajících vysokých manažerů do představenstva Českých drah se ale už dostalo do finále. Jedním z horkých kandidátů je podle dvou zdrojů LN i bývalý šéf polské těžební společnosti PG Silesia Michal Heřman.

Úkol sehnat vhodné kandidáty do vedení vlakového dopravce dostala na starost headhunterská společnost Constellation, kterou doporučil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Hledal se člen představenstva pro majetek, techniku a servis a pak manažer zodpovědný za provoz. Sítem výběrové komise prošla více než desítka doporučených kandidátů.

„Mohu prozradit, že komise už dala dozorčí radě na každý post dvě jména. Dozorčí rada i předseda představenstva s těmi kandidáty hovoří. Je ale třeba uspořádat nejprve jejich vztah k předchozím zaměstnavatelům. Proto nechceme jména zveřejňovat, abychom jim neuškodili. Čekáme i na to, od kdy by mohli být uvolněni a tak dále,“ řekl LN předseda dozorčí rady Petr Moos.

Podle něj je finální výběr do vedení dopravce s více než 20 tisíci zaměstnanci opravdu blízko. Jedním z vážně skloňovaných jmen, které potvrdily dva na sobě nezávislé zdroje, je někdejší šéf těžební společnosti PG Silesia, která spadá do portfolia EPH Daniela Křetínského. Ve firmě působil šest let, do března 2018.

„Nemůžu to komentovat,“ řekl na dotaz LN Heřman, který také pět měsíců, v roce 2012, působil jako finanční ředitel pražského dopravního podniku. Hovořilo se i o angažmá současného šéfa konkurenčního dopravce Arriva Daniela Adamky, ten však svůj přestup popřel.

„Mohu potvrdit, že nikam neodcházím, do Českých drah nenastoupím,“ odpověděl LN.

Kandidáti podstoupili klasické výběrové řízení včetně psychologických testů a pohovorů. Vybraná jména pak musí odhlasovat dozorčí rada.

Právě její převolení stálo u zrodu velkých personálních veletočů v ČD. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) byl s představenstvem, jakožto nejvyšším výkonným orgánem firmy, dlouhodobě nespokojen. Nejprve nechal v červenci převolit dozorčí radu s tím, že má za úkol vybrat nové vedení ČD. K tomu došlo o dva měsíce později.

V září odvolala Ludvíka Urbana a Martina Bělčíka. Nejvyššího šéfa Pavla Krtka po téměř čtyřech zbavila jeho funkce. Místo něj posunula do čela firmy dosavadního člena představenstva pro oblast majetku, techniky a servisu Miroslava Kupce.

Krtek však o tři dny dozorčí radu „vypekl“ tím, že odmítl nabízenou pozici místopředsedy a člena představenstva pro finance. Na tento post pak musela dozorčí rada urychleně dovolit jednoho z „nižších“ ředitelů ČD Radka Dvořáka, aby bylo vedení vůbec usnášeníschopné.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz