24. června 2013 11:10 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Železnice porušily zákon. Drážní úřad zrušil slevy pro ČD Cargo

ČD Cargo – ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ČD Cargo – ilustrační foto. | foto: ČD Cargo

PRAHA Záchranu nákladního železničního dopravce ČD Cargo zkomplikoval Drážní úřad, který zrušil slevy z poplatku za použití kolejí pro jednotlivé vozové zásilky. Úřad potvrdil stížnost soukromé společnosti AWT, podle které razantní cenové úlevy z letošního března nebyly ohlášeny s ročním předstihem, jak vyžaduje zákon.

O zvýšení slev z 15 na 50 procent s platností od 1. března rozhodl ministr dopravy Zbyněk Stanjura letos v únoru s tím, že omezení nákladů na železniční dopravu má udržet zhruba 30 tisíc tun zboží na železnici a zabránit jejich přesunu na korby kamionů.

To by hrozilo, pokud by ČD Cargo muselo přepravu jednotlivých zásilek zrušit. Podle dopravce je totiž tento druh přeprav dlouhodobě ztrátový a kvůli hospodářské recesi a poklesu přeprav i v oblasti jednokomoditních ucelených vlaků není jak tuto ztrátu dorovnat.

ČTĚTE TAKÉ:

Rozhodnutí Drážního úřadu, které platnost zavedených slev fakticky o rok odsouvá, může ještě zvrátit ministerstvo dopravy, které v řízení funguje jako odvolací orgán. V současnosti běží patnáctidenní lhůta, po kterou se mohou jednotliví účastníci odvolat, vysvětluje mluvčí úřadu Pavel Kodym s tím, že do měsíce pak musí Drážní úřad případ postoupit k přezkoumání ministerstvu dopravy.

Odvolání už v současnosti připravuje Správa železniční dopravní cesty, která v Česku železniční infrastruktur spravuje. "Připravujeme s právníky odvolání protože s některými výroky nesouhlasíme, nebo na ně máme trochu jiný názor," uvedl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle správy železnic nejde o zdražování, ale o zlevňování, a tudíž o věc, která podmínky železničních dopravců zlepšuje. Nutnost dodržet roční lhůtu proto nevidí.

Podpora dopravy po kolejích

Zlevnění poplatků za použití kolejí mělo dopravcům a zejména pak ČD Cargu podle odhadu SŽDC ušetřit 200 až 300 milionů korun, které zároveň měla ze svého rozpočtu pokrýt právě správa železnic. Podle ministra Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.

Přeprava jednotlivých zásilek je v podstatě přeprava různého zboží v rámci jednotlivých vlaků. Nejde tedy například o ucelené vlaky převážející jeden druh zboží zejména uhlí, dřeva či jiného materiálu.

Valnou většinu jednotlivých vozových zásilek v současnosti převáží právě národní dopravce ČD Cargo. Vloni nákladní doprava prodělala téměř dvě miliardy korun a výrazně prohloubila ztrátu celé skupiny Českých drah na celkových 1,6 miliardy korun.

Lidovky.cz, ČTK

TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat
TEST PLEN: Deset miminek jim dalo pořádně zabrat

Maminky z eMimina otestovaly nové plenky Pampers z řady Premium care. Nejmenší miminka i větší batolata je podrobila důkladnému zkoumání. Prošly Pampersky zátěžovým testem?