Lidovky.cz mají k dispozici aktuální harmonogram prací pro letošní rok na dálnici D1. A právě z něj se rýsuje drsná kumulace stavebních aktivit, která může řadu šoférů děsit.
NOVĚ OPRAVOVANÉ ÚSEKYúsek 10, EXIT 75 Hořice – EXIT 81 Koberovice
úsek 12, EXIT 90 Humpolec – EXIT 104 Větrný Jeníkov
úsek 15, EXIT 112 Jihlava – EXIT 119 Velký Beranov
|
Co je čeká: z tendrů letos podle plánu vzejdou zhotovitelé pro další tři úseky brněnské dálnice. Pokud se v soutěžích nic nezadrhne, vyrazí v srpnu dělníci a stroje mezi Velký Beranov a Měřín. Hned „vedle“ se však opravuje (až do listopadu 2017) trasa do Velkého Meziříčí, což je nepříjemný souběh.
V turisticky silném měsíci, kdy kulminují dovolené, bude v režimu omezení naráz šest úseků D1 z celkových 21, do nichž je modernizační megaakce rozparcelovaná.
„O tomto stavu víme a dosti se ho obáváme. Jedná se o nejvytíženější dálnici v Česku. Tento stav uzavírek odnese řidič a v horším případě i malé děti vezoucí se na dovolenou k moři, na tábory nebo k blízkým. A to nemluvím o tranzitní dopravě. Právem se obáváme několikahodinových kolon v hlavní turistické sezóně a velké komplikace mohou nastat v období Velké ceny silničních motocyklů v Brně,“ popisuje Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Letos proto řidičům doporučuje pečlivě plánovat trasu, vybavit posádku dostatkem pití, jídla a pozorně sledovat dopravní informace u nás i v zahraničí - například ve Vídni se opravuje hlavní dálniční průtah, varuje ÚAMK.
K největšímu souběhu prací však dojde o něco později, v říjnu a minimálně v části listopadu. K šesti rozkopaným úsekům totiž v říjnu přibudou další dva: Hořice – Koberov mezi 75. a 81. kilometrem dálnice a dlouhý díl Humpolec – Větrný Jeníkov na 90. až 104. kilometru.
KDY SKONĆÍ AKTUÁLNÍ OPRAVYúsek 03, EXIT 29 Hvězdonice – EXIT 34 Ostředek
úsek 06, EXIT 49 Psáře – EXIT 56 Soutice
úsek 18, EXIT 134 Měřín – EXIT 141 Velké Meziříčí, západ
úsek 22, EXIT 162 Velká Bíteš – EXIT 168 Devět Křížů
úsek 25, EXIT 178 Ostrovačice – EXIT 182 Kývalka
Zdroj: ŘSD |
V tu chvíli bude omezení hned na osmi z celkových 21 úseků. Dohromady 63,5 kilometru z celkových více než 160. Silničáři si však obavy nepřipouští, podle nich nemá smysl bát se dopředu.
„Modernizace D1 spočívá v tom, že stavíme úplně novou dálnici, širší, včetně podkladových vrstev. Abychom to dokázali, musíme hodně pracovat,“ vysvětluje kumulaci staveb mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Svými slovy odkazuje na cíl modernizace, kterým je konec stavební sezony roku 2020. Akce začala před dvěma lety, ač původní plány mluvily už o roce 2012.
Zatím největší koncentrace prací podle Rýdla automaticky neznamená dlouhé kolony. „Z našich zkušeností plyne, že provoz v opravovaných úsecích je paradoxně plynulejší než třeba v místech, kde děláme dočasnou údržbu. Řidiči s omezeními počítají, informace k nim putují mnoha kanály. Zpoždění se pak pohybuje v řádu desítek vteřin,“ odmítá předčasné obavy mluvčí silničářů.
Připouští, že problém představují nehody v opravovaných úsecích, které de facto zastaví provoz na dálnici. I kvůli nim (a ochraně stavbařů) testuje ŘSD měření rychlosti v místech s omezením. Do léta by mělo být na D1 šest monitorovacích zařízení, která by měla šoféry zpomalit.
Akce za 14 miliard
Nejvytíženější tuzemská dálnice je zhruba deset let za svojí životností.
Kvůli prasklinám betonových desek rozhodlo ministerstvo dopravy v roce 2011 o její celkové opravě. Celá akce mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru je rozdělená do 21 úseků, které se opravují postupně.
Nyní jsou hotové čtyři úseky. Celkové náklady oprav všech vybraných úseků D1 se odhadují zhruba na 14 miliard korun.