Konkrétně jde o manažery, kteří byli zvoleni do vedení státního dopravce loni v prosinci. Podle zjištění serveru Lidovky.cz si Martin Bělčík a Miroslav Kupec o prověrku během tři čtvrtě roku ve funkci ještě ani nezažádali. Zbylí tři členové nejužšího vedení ČD povinné prověrky mají.
Na základě vyplněného formuláře a požadovaných dokumentů ji vydává Národní bezpečnostní úřad. K žádosti je třeba připojit například přehled příjmů nebo rodný list.
Italové žalují Česko. Kvůli vyhazovu z hlavního nádraží chtějí 1,2 miliardy![]() |
Prověrku na stupeň Důvěrné pro klíčové manažery vyžaduje interní firemní dokument Českých drah. Když ji nemají, nesmějí například nahlížet do citlivých dokumentů a na jejich základě přijímat příslušná rozhodnutí. Týkat se můžou například vlakových zásilek strategického významu – může jít o dopravu vybraných surovin, zboží či armádního materiálu.
„Pánové připravují podklady pro požádání. Bývá zvykem, že členové představenstva prověrku absolvují v průběhu výkonu své funkce, ale konkrétní termín, do kdy tak musí učinit, stanoven není,“ sdělil mluvčí ČD Radek Joklík.
Zároveň však získání bezpečnostní prověrky patří mezi povinnosti vedení. Není známý ani důvod, proč si Bělčík s Kupcem dosud ani nepodali žádost.
Ještě pro úplnost: Bělčík má ve vedení železniční společnosti na starosti ekonomiku a informatiku, Kupec řídí úsek techniky, servisu a majetku. Oba tedy vedou důležitou a strategickou agendu. Při běžném provozu absenci prověrky manažeři nepocítí. Při méně standardních situacích však ano.
Potřebují ji například proto, aby mohli jednat o strategických opatřeních třeba v případě teroristického útoku. Nebo řešit převoz vojáků, armádního materiálu či tajných zásilek a jiných citlivých nákladů.
České dráhy uzavřely obří obchod. Od Škody nakoupí ‚Pantery‘ za miliardu![]() |
Lidovky.cz požádaly o vyjádření i oba muže, jimž zatím prověření chybí. „Obraťte se, prosím, na náš tiskový odbor,“ odpověděl už dříve Miroslav Kupec. Jeho kolega Martin Bělčík na zaslané dotazy ani jednou nereagoval.
Nejde o žádné manažerské začátečníky, ale o poměrně vlivné muže.
Martin Bělčík – kromě toho, že dříve pracoval pro České dráhy v Odboru projektů a správy majetkových účastí – se v minulosti také pohyboval v blízkosti vrcholných politiků. Byl například náměstkem ministra obrany, později také dva roky zastával pozici vedoucího kanceláře Asociace krajů ČR v týmu jejího expředsedy Michala Haška.
Bělčík zároveň podle Obchodního rejstříku figuruje jako společník ve společnosti Redland, která se zabývá pronájmem nemovitostí, bytů a nebytových prostor.
Miroslav Kupec před svým nástupem do představenstva zastával v Českých drahách funkci vrchního přednosty Depa kolejových vozidel a v minulosti působil například u nákladní dcery ČD Cargo. Ve skupině České dráhy pracuje tři roky - předtím byl manažerem například v podniku ČKD Vagonka nebo firmě F. X. Meiller.
Jak se dostat k prověrce
Bezpečnostní prověrky v minulosti získali generální ředitel ČD Pavel Krtek a dva další členové pětičlenného představenstva: Michal Štěpán a Ludvík Urban.
Požadavek na takzvané Osvědčení fyzické osoby pro stupeň důvěrné vychází z interního firemního dokumentu ČD nazvaného Přehled pracovních míst (funkcí).
„Základní lhůta pro provedení bezpečnostního řízení na stupeň utajení Důvěrné činí dva měsíce ode dne jeho zahájení. Je-li žadatel vyzván k určitým úkonům, řízení se přerušuje a lhůta neběží,“ popsal na dotaz serveru Lidovky.cz Národní bezpečnostní úřad. „V naprosté většině případů je však bezpečnostní řízení ukončeno před uplynutím základní lhůty.“
Stupeň prověrky Důvěrné je druhý „nejmírnější“ ze čtyř stupňů které zákon definuje. Nejnižší je Vyhrazené, který vydává zaměstnavatel a NBÚ ho následně jen nahlásí. Pak následuje Důvěrné, Tajné a Přísně tajné. V obou nejvyšších případech jsou už do prověrky aktivně zapojeny tajné služby.
Prověření ve státní firmě už Lidové noviny a Lidovky.cz mapovaly v loňském a předloňském roce. Tehdy dokonce měl požadované oprávnění jen předseda představenstva Pavel Krtek.